خانه حقوقی آیا وقتی اظهار نامه ای برای ما ارسال و به ما ابلاغ می شود حتما باید به آن جواب بدهیم؟

آیا وقتی اظهار نامه ای برای ما ارسال و به ما ابلاغ می شود حتما باید به آن جواب بدهیم؟

آیا وقتی اظهار نامه ای برای ما ارسال و به ما ابلاغ می شود حتما باید به آن جواب بدهیم؟
اظهارنامه و جواب به آن

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

پاسخ منفی است، زیرا به همان دلایلی که ارسال اظهارنامه را جز در مواردی که به حکم قانون لازم است صلاح نمی دانیم، پاسخ دادن به اظهارنامه را هم جایز نمی دانیم.

البته احتیاط حکم می کند به منظور احتراز از برخی عواقب احتمالی ناخوشایند (که دراینجا بحث تفصیلی از آنها موجبی ندارد) پس از خواندن دقیق اظهار نامه و آگاهی از مفاد آن در ستون پاسخ بنویسیم: «تکذیب می شود.»

اما اگر به هر دلیلی مایل هستیم که پاسخ اظهارنامه را بدهیم یا اینکه مصلحت ما حکم می کند که پاسخ  اظهارنامه را مفصلاً برای او بفرستیم باید این کار از طریق ارسال اظهار نامه دیگری انجام شود.

به این صورت که به دفتر خدمات قضائی مراجعه می کنیم و پاسخ خود را به صورت مفصل با دلایل و جزییاتی که لازم می دانیم برای مخاطب به همان آدرسی که در  اظهار نامه نوشته است ارسال می کنیم.  در این اظهار نامه لازم است موضوع اظهارنامه  خود را هم قید کنیم. به این صورت که  موضوع اظهارنامه ما چنین خواهد بود:

«پاسخ به اظهارنامه شماره …مورخه…»

نکته مهم

اگر در سیستم ابلاغ الکترونیک موسوم به ثنا ثبت نام نکرده اید قبل از ارسال اظهار نامه لازم است که دراین سیستم ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام در سیستم ثنا و درج مفاد اظهار نامه در سیستم الکترونیک که توسط کارمندان دفتر خدمات قضائی انجام می شود، یک بار نوشته خود را (که توسط کارمند دفتر خدمات قضایی تایپ شده) مجددا مطالعه می کنید و اگر اشتباهی ملاحظه نشد پایین ورقه اظهارنامه را امضاء می کنید و پس از آن اظهارنامه از طریق سیستم کارتابل به مخاطب شما ابلاغ خواهد شد.

پرسشی دیگر

آیا در مواردی که لازم است به اظهارنامه مخاطب پاسخ دهیم این پاسخ باید فوری باشد. به عبارت دیگر اگر ما خواستیم در مقام  پاسخ گویی اظهارنامه دیگری برای طرف ارسال کنیم، برای ارسال این اظهار نامه چقدر مهلت داریم؟

در پاسخ باید گفت اصولا در پاسخ گویی به اظهارنامه هیچ فوریتی وجود ندارد، بلکه مهم ترین مسئله این است که دقت کنیم در مقام پاسخ گویی نکاتی را اظهار نکنیم که به نوعی اقرار علیه خودمان محسوب میشود. همان طور که در مبحث اظهارنامه توضیح داده شد، نوشتن اظهارنامه چه در مرحله پاسخ گویی به اظهارنامه طرف مقابل و چه به عناوین دیگر کاری است به غایت ظریف و پیچیده که می تواند آثار و نتایج حقوقی بسیاری داشته باشد. پس لازم است به جای عجله و شتاب در پاسخ گویی، با تأمل و مشورت کافی با اشخاص صاحب نظر و متخصص در این زمینه که وکلای دادگستری در رأس آنها قرار دارند متنی جامع و کامل و بدون نقص تهیه کنیم و سپس اقدام به پاسخ گویی کنیم.

نکته دیگر درخصوص مهلت پاسخ گویی این که معمولا افرادی که مبادرت به ارسال اظهارنامه می کنند پس از ارسال اظهارنامه دادخواست خود را هم تقدیم دادگاه می کنند. پس اگر متوجه شدیم طرف مقابل قصد اقامه دعوا دارد و ما هم ضروری می دانیم که پاسخ اظهارنامه او را بدهیم بهتراست این کار تا قبل از ابلاغ دادخواست انجام دهیم.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام . خسته نباشین … من مغازه دارم و اجاره دادمش …. امسال فراموش کردم اظهار نامه رد کنم ….. چه کار باید بکنم الان ؟ ممنون از راهنمایی شما

    • سلام
      وقت بخیر
      این اظهارنامه ای که در مورد آن صحبت شد، اظهارنامه مالیاتی نیست. به نظر می رسد که سوال شما در رابطه با اظهارنامه مالیاتی باشد که موضوع جداگانه ای است و موضوع بحث ما نیست.

  2. سلام
    اظهارنامه برامون اومده بود و ما امروز رفتیم ثنا ثبتنام کردیم و پاسخ رو فرستادیم ولی هیچ پیامی برای تایید ارسال پاسخ نیومده و در ثنا هیچی نشون نمیده.تاییدش زمان میبره یا فقط برای طرف مقابل ارسال میشه؟ در ثنا پاسخی که ما دادیم نشون داده نمیشه؟؟

    • سلام
      وقت بخیر
      اگر اظهارنامه شما ارسال شده باشد در همان صفحه آخر وضعیت ارسال شده را نشان می دهد. با بررسی کد رهگیری می توانید مجددا اظهارنامه را برررسی نمایید و مطئمئن شوید که اظهارنامه ارسال شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار