خانه حقوقی طلاق به دلیل ضرب وشتم

طلاق به دلیل ضرب وشتم

طلاق به دلیل ضرب وشتم
طلاق به دلیل ضرب وشتم

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

در این مقاله تلاش می کنم یکی از علل اصلی طلاق در کشور، یعنی ضرب وشتم عمدی همسر را بررسی کنم.

شاید ضرب و شتم همسر یکی از علل اصلی طلاق در جامعه ایرانی محسوب شود و بسیاری از دادخواست های طلاق در کشور به همین دلیل ثبت می شوند.

البته بدیهی است وقتی از ضرب و شتم همسر صحبت می کنیم، منظورمان ضرب شتمِ زن توسط شوهر او است، هر چند در موارد نادری صاحب این قلم، با پرونده هایی مواجه شده است که مرد به دلیل سوء رفتار زن، و ضرب و شتم مستمر توسط او، دادخواست طلاق داده است.

اما با توجه به این که در قانون ایران و فقه اسلامی اصولاً طلاق از اختیارات مرد محسوب می شود، این موضوع از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست. به عبارتی مرد اگر مورد سوء رفتار و ضرب و شتم زن خود قرار گیرد، او را طلاق می دهد و ماجرا به همین سادگی پایان می یابد.

اما واقعیت این است که با توجه به این که جامعه ایرانی نسبتاً جامعه ای مرد سالار محسوب می شود و گویا فرهنگ و سنت هم به انحاء مختلف، برای مردان اختیارات بیشتری نسبت به زنان قائل شده اند و حتی در پاره ای از متون دینی هم ظاهراً کتک زدن زنان تحت شرایطی مجاز دانسته شده است و علل و عوامل بی شمار دیگری که در حد حوصله این مقاله نیست، باعث شده است که ضرب و شتم زنان توسط شوهرانشان، متاسفانه یک موضوع شایع و رایج باشد و روزانه تعداد بسیاری دادخواست به این دلیل که زن توسط شوهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته در دادگاه های ایران تحت رسیدگی قرار می گیرد.

با توجه به مطالب پیش گفته، چون در قانون ایران اصولا زن، اختیار طلاق ندارد و این اختیار متعلق به مرد است، برای جلوگیری از ظلم و تعدّی به زنان و ایجاد تعادل در روابط زناشویی، در عقد نامه های چاپی شروط متعددی ذکر شده است که تحت شرایطی به زن حق می دهد که به دادگاه مراجعه کند و تقاضای صدور حکم طلاق نماید.

به عنوان نمونه یکی از این شروطی که باعث می شود زن به واسطه آن درخواست طلاق کند شرط دوم مندرج در عقد نامه های چاپی است:

«سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج، به حدّی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید»

علاوه بر شروط ضمن عقد ازدواج،  قانون مدنی ایران نیز صریحا به مسئله ضرب و شتم زوجه پرداخته است و در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی پاره ای از شرایطی که باعث می شود زن به دلیل وقوع آنها تقاضای طلاق کند ذکر کرده است. از جمله در بند  ۴ تبصره ماده مزبور به مسئله ضرب و شتم همسر پرداخته است.

ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی:

«در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود

 

تبصره: عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  1. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  1. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید

بر اساس آنچه گفته شده به نظر می رسد اگر زن، توسط شوهر خود مورد ضرب و شتم قرار گیرد، می تواند با استناد به مواد فوق تقاضای طلاق نماید.

اما چند سوال مهم در این رابطه وجود دارد که پاسخ به آنها، بسیاری از ابهامات را در این رابطه مرتفَع می کند.

آیا زن به خاطر ضرب و شتم بار اول، می تواند حق طلاق بگیرد؟

به نظر می رسد پاسخ به سوال فوق در متن قانون آمده است. به این صورت که بر اساس تصریح قانون مدنی، ضرب و شتم باید به صورت مستمر باشد و این استمرار، موجب عُسر و حرج برای زن شود. بنابراین نمی توان یک بار ضرب و شتم را دلیلی بر مراجعه به دادگاه و درخواست طلاق دانست. البته این موضوع مانع از این نیست که زن بدون درخواست طلاق و صرفا به منظور اثبات ضرب و شتم و تقاضای مجازات مرد، به دادسرا مراجعه نماید و از او بابت ضرب و جرح شکایت کیفری کند. بدیهی است اگر این موضوع تکرار شود زن بر اساس رای دادگاه کیفری، می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و تقاضای طلاق نماید.

آیا گواهی پزشکی برای ضرب و شتم لازم است؟

همانطور که در موضوع بالا مطرح شد زن اگر توسط شوهر مورد ضرب و شتم قرار گیرد می تواند به دادسرا مراجعه کند و از شوهر خود تحت عنوان ضرب و جرح عمدی شکایت کند. اما اصولا چون آثار ضرب و جرح بعد از مدت کوتاهی، از بین می رود، بهترین کار این است که بلافاصله به پزشکی قانونی مراجعه کنیم.

آیا گواهی پزشکی برای ضرب و شتم لازم است؟
طلاق به دلیل ضرب وشتم

 

(این نکته را هم فراموش نکنید که قبل از مراجعه به پزشکی قانونی باید به کلانتری یا دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و پس از ثبت شکایت، به پزشکی قانون مراجعه نمایید. چرا که اصولا پزشکی قانونی بدون معرفی از طرف مقامات رسمی اقدامی انجام نمی دهد.)

اما باید دانست گواهی پزشکی قانونی تنها یکی از دلایل اثبات وقوع جرم است و چه بسا با وجود گواهی پزشکی قانونی هم نتوانیم موضوع مجرمانه را اثبات کنیم. پس ضروری است بعد از گرفتن گواهی پزشکی قانونی شکایت خود را تا آخرین مرحله، یعنی محکومیت طرف مقابل (شوهر) تعقیب کنیم. در غیر این صورت به صرف داشتن گواهی پزشکی قانونی نمی توانیم ضرب و شتم او را اثبات کنیم.

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنم که شما می توانید هر سوالی که در رابطه با موضوع طلاق دارید در قسمت زیر همین مقاله با ما در مبان بگذارید. همکاران من در سریعترین زمان ممکن و به نحو رایگان به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد.

اگر در رابطه با سوء معاشرت در زندگی زناشوئی سوالی دارید می توانید در قسمت زیر آن را ثبت کنید. تلاش می شود در سریعترین زمان ممکن به سوالات شما عزیران پاسخ داده شود.

5/5 - (10 امتیاز)

44 دیدگاه‌ها

  1. سلام ، از اینکه پاسخ به سوال بنده میدهید تشکر میکنم
    سه ماه پیش دخترم به عقد پسر عمویش درامد، دخترم ۱۹ سالشه و عاشق این پسر عمو بود ، هرچند پسرعموش بیکار بود و رفقای خوبی هم نداشت و فامیل میگفتن معتاد شده ، دخترم به عقدش درامد ، دیروز موقعه مصرف مواد دخترم در خانه عموش دیدش و پسر عموش حسابی کتکش زده ، سیاه و کبود شده تمام بدنش ، چطوری میشه بخاطر کتک زدن مرد طلاق دخترم بگیرم ؟ مهریه اش هم نمیخوایم ؟ توافقی میگن زودتر میشه ؟چطوری طلاق توافقی بگیرن و چقدر طلاق توافقی زمان میبره

    • سلام وقت بخیر
      باید بابت ضرب و جرح شکایت کنید و گزارش پزشکی قانونی و اعتیاد همسر میتواند دلایل خوبی برای طلاق باشد.

  2. سلام وقت بخیر من ۳۸سالمه و ۲۱سال پیش ازدواج کردم در طول این سالها سالی یکبار مورد حمله و کتک کاری شوهرم قرار گرفتم
    در حد کبودی و پارگی پرده گوش
    اما با وجود گرفتن نامه از پزشکی که برا معالجه مبرفتم برای طلاق اقدام نکردم و نزد پزشک قانونی نرفتم
    الان دوباره بدون علت خاصی مورد ضرب و شتمش قرار گرفتم و پهلوم در حد یک وجب باز کاملا سیاه شده و استخونام درد میکنه همینطور انگشت شصت پام ضرب دیده و ران پام کبود شده
    الان با این کبودی میتونم درخواست طلاق بدم یا قانون میگه در حد مرگ باید کتک بخوری تا بتونی جدا شی ؟؟؟

    • سلام وقت شما بخیر
      ممنون از اینکه مقاله «طلاق به دلیل ضرب و شتم» را مطالعه کردید.
      اگر نامه های پزشکی قانونی را همراه دارید می تونید با استناد به اونها و شهادت شاهدان مبنی بر اینکه شوهر سوء رفتار مستمر داره دادخواست طلاق بدید. ضمنا توصیه میشه اگر هر بار این اتفاق افتاد (ضرب و جرح توسط شوهر) حتما به پلیس گزارش کنید و علاوه بر مراجعه به پزشکی قانون گزارش پلیس را هم داشته باشد. با این اقدامات میشه نتیجه گرفت.

      • سلام، شوهر من به خاطر ضرب و جرح محکوم شد و دادگاه دیه صادر کرد، چقدر بعد از این حکم میتونم درخواست طلاق بدم؟

        • سلام
          زمان خاصی لازم نیست منتظر باشید. هر زمان که بخواهید می توانید دادخواست طلاق را تقدیم کنید.

  3. با سلام زن بنده من را مورد ضرب و شتم قرار داده ومن هیچ گونه صدمه ای به ایشان وارد نکردم الان زن بنده میخواد ازمن شکایت کنه که تو به من صدمه زدی و طلاق میخوام ممنون میشم راهنمایی کنید چیکارکنم

    • سلام و درود
      ممنون از توجه شما به مقاله طلاق به دلیل ضرب و شتم
      متاسفانه اثبات این موضوع خیلی سخته. چرا که عرفا خانم ها مورد سوء رفتار قرار می گیرند. با این حال شما باید از طریق سایر دلایل و مدارک از جمله اظهارات اشخاصی که در جریان رفتار همسر شما هستند ذهن قاضی دادگاه را اقناع کنید

  4. سلام من باسیلی زدم پرده گوش خانومم پاره شده و از یک گوش هیچی نمیشنوه..حالا رفته پزشک قانونی و شکایت کرده حالا می‌تونه اگه ثابت نکنه که من به طور مداوم او رو میزدم و فقط یک بار بوده که ضرب و شتم مردم آیا می‌تونه حق طلاق بگیره…واینکه منظور از به طور مستمر آیا اینکه هر بار تو دادگاه شکایت کنه یا نه از طریق شاهدین است که بگن مثلا این چند بار اینو زده..و آیا منظور از شاهد چیه اینکه ک در صحنه حاظر باشند وو یا اینکه اگه شاهد نباشن ولی دلیلی ثابت شده ک من زنمو زدم

    • سلام
      وقت بخیر
      با یک بار ضرب و شتم برای زن این حق ایجاد نمی شود. شاهد کسی است که خودش شاهد واقعه بوده یا از طریق حواس دیگری مثل شنیدن به یقین رسیده باشد.

  5. سلام آیا میشود زوجه با مدرک پزشک قانونی که ی گوشش نمی‌شنود مبنی بر پارگی پرده گوش حق طلاق بگیرد…یا ن فقط دیه دارد..چون من دوست ندارم طلاق بدهم اینم از شدت عصبانیت بود

    • سلام
      وقت بخیر
      به طور کلی نمی توان در این خصوص نظر مشخصی ارائه داد. اگر مشخص شود شما با همسرتان سوء رفتار دارید و این قضیه به نحو مستمر است دادگاه می تواند زوجه را طلاق دهد.

  6. سلام آیا میشود زوجه با مدرک پزشک قانونی مبنی بر پارگی پرده گوش حق طلاق بگیرد…یا ن فقط دیه دارد..چون من دوست ندارم طلاق بدهم اینم از شدت عصبانیت بود

  7. سلام من الان هشت ماهه نامزدهستم نامزدم خودسرانه هر جا دوس داره می‌ره و وقتی میگم نرو به من میگه به تو ربطی ندارند و در چند مورد خود زنی کرده یک بار دستشرو شکسته یک بار با تیغ روی بازوش خط انداخته الان هم پدرش خانوادمو میزنم من میتونم طلاق بگیرم چون خانواده نامزدم منو تهدید به قتل کردن ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام وقت بخیر
      ممنون از توجه شما به مقاله طلاق به دلیل ضرب و شتم
      برای تمام اقدامات فوق باید دلیل محکمه پسند جمع کنید. به عنوان مثال اگر خود زنی میکنه یا شما را تهدید میکنه و… با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد و موضوع را صورتجلسه کنید. بعد از این که دلایل کافی داشتید میشه برای طلاق اقدام کرد.

  8. با سلام. مادر من همیشه مورد ضرب و شتم پدرم قرار گرفته اند و دو دفعه ی آخر تنها تا مرحله پزشکی قانونی پیش رفتند. آیا الان میتونند به دادسرا مراجعه و دادخواست طلاق دهند؟ گواهی پزشکی قانونی اولی مربوط به ۴-۵ سال قبل است و دومی مربوط به امروز. ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      وقت بخیر
      ضرب و شتم همسر -البته اگر اثبات شود- به عنوان یکی از عواملی که دادگاه بر اساس آن حکم طلاق را صادر می کند در نظر گرفته می شود.

  9. سلام وقت بخیر
    من هفت ساله ازدواج کردم و دوتا بچه دارم همسرم از همون اول دست بزن داشت که چون بهش هم علاقه داشتم هم هر سری با پادرمیانی پدرش کاری نکردم ولی تازگی دوباره دست بزن هاش شروع شده و زده تمام دستای منو کبود و زخمی کرده و بهم فحاشی کرده من آیا میتونم درخواست طلاق بدم چون واقعا دیگه خسته شدم

  10. سلام وقت بخیر
    من هفت ساله ازدواج کردم و دوتا بچه دارم همسرم از همون اول دست بزن داشت که چون بهش هم علاقه داشتم هم هر سری با پادرمیانی پدرش کاری نکردم ولی تازگی دوباره دست بزن هاش شروع شده و زده تمام دستای منو کبود و زخمی کرده و بهم فحاشی کرده من آیا میتونم درخواست طلاق بدم چون واقعا دیگه خسته شدم

    • سلام
      وقت بخیر
      قبل از طرح دعوای طلاق باید دلایل سوء رفتار همسر خود را برای ارائه به دادکاه آماده کنید. به عنوان مثال برای کبودی و ضرب و جرح بدن به کلانتری مراجعه کنید و نامه بگیرید برای پزشکی قانونی. اگر دلایل سوء رفتار همسرتون را بتونید ثابت کنید میشه طلاق کرفت.

  11. سلام.من ۳۲ سالم و بیست سال که ازدواج کردم شوهرم مداوم من رو کتک میزد من توی این ۲۰ سال شاید سه بار گواهی پزشکی قانونی داشته باشند به من گفتند که اگر سه بار گواهی از پزشکی قانونی داشته باشی میتونی راحت طلاقت رو بگیری.آیا این موضوع حقیقت داره در مورد یکیش شوهرم قبول نکرد که من را کتک زده و رأی رو به اون دادن اون هم حساب میشه؟

    • سلام وقت بخیر
      در قانون تعداد مشخصی از ضرب و جرح به عنوان معیار سوء رفتار شناخته نشده و این موضوع به نظر قاضی دادگاه است. بنابراین ممکن است در مواردی حتی با یک بار ضرب و جرح هم حکم طلاق صادر شود.

  12. سلام من ۳۲ سالمه و بیست سال که ازدواج کردم .شوهرم در این سال ها شاید به صورت مداوم من رو کتک می زده اما من فقط سه بار با فاصله زمانی طولانی به پزشکی قانونی مراجعه کردم. یک بارش رو هم اون قبول نکرده و دادگاه به شوهرم رأی داده. حالا من میتونم با رونوشت از سه گواهی پزشکی که در دادگاه دارم به راحتی از شوهرم جدا بشم؟لطفاً راهنمایی بفرمایید.

    • سلام
      وقت بخیر
      یکی از دلایلی که باعث میشه دادگاه رأی به طلاق بده عسر و حرج زوجه است. یکی از مصادیق عسر و حرج هم ضرب و شتم و سوء معاشرت زوج هست. به نظرم با استناد به سه گواهی پزشکی قانونی که شما مورد ضرب و شتم قرار گرفته اید شرایط صدور رای طلاق مهیا باشه

  13. سلام،خانم من به علت ضرب و جرح عمدی،اعتیاد،حبس در منزل و عسر و حرج،،حق طلاق رو گرفته،،اگر یک طرفه طلاق بگیره من برای ازدواج مجدد به مشکل بر میخورم یانه؟؟اصلا میتونم دوباره ازدواج کنم؟؟

  14. سلام وقتتون بخیر من ۳٫۴بار از شوهرم کتک خوردم و ۳بار نامه پزشک قانونی دارم و یک گزارش پلیس هم دارم.و با اینکه شوهرم قبول دار نبود ک کتک زده با قسم و شاهد ثابت کدم و رای گرفتم و محکوم به دیه شده.(هر ۳بار رو در یک پرونده اقدام کردم) آیا از این طریق میشه طلاق گرفت ؟؟ یا طلاق یک طرفه ؟

    • سلام
      وقت بخیر
      به نظر میاد با توجه به نامه های پزشکی قانونی سوء رفتار شوهر شما ثابت بشه و دادگاه رای به طلاق بده

  15. با سلام و احترام
    همسر بنده بعد از یکبار درگیری بینمون به خونه پدرشون رفتن و شکایت کردمن بابت کتک زدن
    ایا در چنین شرایطی من میتونم عدم تمکین بگیرم؟ یا اینکه چون ایشون شکایت بابت سورفتار کردن عملا عدم تمکین من فایده ای نداره

    • سلام و درود
      یکبار درگیری یک امر کلی است. باید دید از جهت شدت و میزان درگیری به چه نحوی بوده است. در هر صورت شما می توانید دعوای تمکین را مطرح کنید. در غالب موارد حکم به تمکین صادر می شود.

  16. همسر من رفتن شکایت کردن بابت کتک زدن.
    ۱- باتوجه به اینکه این بار اول هست که همچین چیزی اتفاق میفته، اگر بنده در دادگاه محکوم بشم صرف این یکبار همسرم میتونه طلاق بگیره ؟
    ۲- ایا در این شرایط گواهی عدم تمکین گرفتن من توجیه داره ؟ چون شنیدم میگن در صورتی عدم تمکین معنی داره که ایشون دلیل موجه داشته باشه مثل کتک خوردن

    • سلام
      وقت بخیر
      حکم کلی نمیشه داد اما معمولا دادگاه ها با یک بار ضرب و جرح حکم به طلاق نمیدن. مانعی هم برای طرح دعوای الزام به تمکین ندارید.

  17. با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون ،برای اثبات سورفتار زوج داشتن حداقل سه پرونده که منجر به دیه شده باشه کافیه یا مقدار ضربات هم مهمه،مثلا اگر یکی از پرونده ها فقط چند تا خش کوچیک باشه و دیه کمی تعلق گرفته باشه بازم میشه حق طلاق گرفت؟

    • سلام
      وقت بخیر
      وجود سه پرونده ضرب و جرح برای اثبات سوء رفتار زوج کافی است و محاکم معمولا در چنین شرایطی حکم به طلاق می دهند.

  18. باسلام بنده با همسرم ۲۲است کزندگی میکنیم وثمره ان یک دختر ۲۰ساله هستش بنده دوبار به خاطر سورفتار از همسرم جدا شدم وبه اسرار ایشان دوباره ازدواج کردم منتها جدیدا متوجه شدم که دخترم هم دقیقا رفتارش عین مادرش شده ویک شب که به منزل مراجه کردم دیدم ساعت ۲نیمه شبه ودخترم هنوز بخونه رجوع نکرده که پس از ورودش به منزل دچار درگیری شدیم که دخترم رفت ونامه پزشکی قانونی گرفت واز بنده شکایت کرد وهمینطور دخترم واولین بار هستش که شکایت کردن ایا اگر در دادگاه حکم بگیرن میتونه حکم طلاق بگیره ودرضمن همسرم دارای سوسابقه در پلیس امنیت اخلاقی هستش ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام
      وقت بخیر
      در این خصوص رویه ثابتی وجود ندارد و بستگی به نظر دادگاه دارد که این رفتار شما را مصداق سوء معاشرت در نظر بگیرند یا خیر.

  19. سلام وقت بخیر من باهمسرم درگیر شدیم سریک موضوع کوچک
    ازشدت ناراحتی چند تا سیلی محکم ب سروصورت و قفسه سینه خودش زد کبود شده الان رفته دادگاه میخواد طلاق بگیره من هم برادر و مادرم طبق کلام الله مجید حاضرند قسم بخورند که خودش اینکاروکرده بعدشم جلو ۲تا عموم خودشم اقرار کرده که خودزنی کرده آیا میتواند کاری بکند که حکم طلاق بگیرد؟؟

    • سلام
      وقت شما هم بخیر
      اگر بتوانید همین موضوعات را اثبات کنید طبیعتا به این دلیل نمی تواند طلاق بگیرد.

  20. سلام خسته نباشید بابت مقاله خوبتون همسر من خونه رو ترک کرده و از من بابت ضرب جرح ی نامه پزشکی قانونی اورد ک واسه ۸ ماه قبل ترک منزل بوده حالا و شکایت کرد نتونست اثبات کنه اما از قاضی خواست ک قسم میخوره و قاضی لوث اعلامش کرد و از قسامه .حالا میتونه تمکین منو رد کنه ب نفع خودش با حکم لوث

    • سلام
      وقت بخیر
      صرف اثبات لوث و تعلق دیه به همسر شما مجوزی برای عدم تمکین ایشان نیست مگر اینکه در دادگاه اثبات کند که شرایط تمکین را ندارد و زندگی با شما در زیر یک سقف برای او ممکن نیست.

  21. سلام من دوبار بازنم در حد جزئی بحثم شده وایشان شکایت کرده ونامه پزشک قانونی گرفته وچون مدیر ساختمان استشهاد پر کرده ولی بحث ما در داخل منزل بوده وکسی ندیده ایا ایشان میتواند طلاق بگیرد

    • سلام
      وقت بخیر
      به صورت کلی نمی توان نظر داد. ولی اگر ضرب و جرح صورت گرفته شدید باشد و شهادت همسایگان حکایت از سوء رفتار شما با همسرتان داشته باشد، (ممکن است) منجربه صدور رای طلاق به نفع همسر شما شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار