خانه حقوقی طلاق زن از شوهر معتاد به چه صورت است؟

طلاق زن از شوهر معتاد به چه صورت است؟

طلاق زن از شوهر معتاد به چه صورت است؟
طلاق زن از شوهر معتاد

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

در این مقاله تلاش می کنیم راه های قانونی طلاق زن، از شوهر معتادش را بر اساس قوانین جاری توضیح دهیم.

مقدمه:

اصولا بنیان زندگی خانوادگی و زناشویی به علل گوناگون در معرض آفات و خطرات و عوارض بسیاری قرار دارد و هر کدام از این علل و عوامل ممکن است موجب سست شدن این بنیان شوند و نهایتا زندگی خانوادگی را متلاشی کنند.

به نظر می رسد یکی از اصلی ترین و مخرب ترین این عوامل، اعتیاد شوهر و در موارد کمتری هم اعتیاد زن باشد.

در این مقاله قصد پرداختن به علل اعتیاد و عوارض فراوان روانی و اجتماعی آن را نداریم. بلکه صرفا از نقطه نظر حقوق خانواده تلاش می کنیم به اعتیاد نظر کنیم.

اعتیاد به خودی خود اگر چه امری مذموم و ناپسند است، اما شاید علت اصلی تفریق و جدایی زن و مرد نباشد. بلکه پاره ای از عوارض ناخواسته اعتیاد، باعث می شود زندگی مشترک برای یکی از طرفین غیر قابل تحمل گردد و نهایتا هم  باعث به هم خوردن رابطه آنها شود.

یکی از این عوارص، کاهش قدرت جنسی شخص معتاد است که رابطه زناشویی را به طرز معنا داری کاهش می دهد و موجب سردی روابط عاطفی آنها می شود.

به عبارتی ماده مخدر باعث کاهش نیاز جنسی فرد می شود و حتی در موارد حاد، شخص معتاد مطلقا نیاز جنسی خود را از دست می دهد.

این موضوع در زوجین جوان می تواند مشکلات بسیاری پدید آورد. بسیاری از خیانت ها و روابط نامشروع بر اثر بی تفاوتی مرد معتاد به همسر خود شکل می گیرد و بدیهی است که خانواده ای با این مختصات و ویژگی ها نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.

همچنین اعتیاد سبب بی قیدی و بی تفاوتی شخص معتاد به مسائل اساسی زندگی از قبیل شغل و فعالیت اقتصادی می شود و این مسئله در غالب موارد فقر و فلاکت شدیدی به همراه می آورد.

شخص معتاد تنها به فکر تهیه ماده مخدر و فرو رفتن در دنیای ذهنی خود است و اصولا جهان اطراف برای او اهمیتی ندارد.

تمامی این علل و عوامل باعث می شوند که اعتیاد در صدر عوامل طلاق قرار گیرد.

 

شرایط طلاق از زن معتاد

اعتیاد مضر شوهر به مواد مخدر یکی از عللی است که در قانون ایران سبب می شود زن به دلیل آن تقاضای طلاق کند.

هر چند ممکن است موضوع اعتیاد زن و طلاق او هم مورد سوال قرار گیرد و زندگی با زن معتاد هم باعث مشکلاتی برای مرد شود و زندگی را برای او ناممکن کند، اما چون در قانون ایران اصولا مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به دلیل قانونی ندارد و هر وقت اراده کند می تواند زن خود را طلاق دهد بدیهی است که قانون گذار تنها این حق را برای زن قائل شده است.

در حال حاضر کافی است که زن بتواند اعتیاد مضر شوهر خود را اثبات کند و بدین واسطه از دادگاه  تقاضای صدور حکم طلاق نماید.

قانون مدنی در ماده ۱۱۳۰ خود به زن این اختیار را داده که اگر در شرایطی قرار گرفت که زندگی  مشترک برای او غیر ممکن بود از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

یکی از مواردی که در این ماده تصریح شده و از مصادیق عسر و حرج برای زوجه شناخته شده اعتیاد مرد است.

ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی:

«در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود

 

تبصره: عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

 

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

 

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

همانطور که ملاحظه می شود قانون گذار در بند دوم ماده فوق اعتیاد زوج را از عللی دانسته که زن به سبب آن می تواند از محکمه تقاضای طلاق نماید.

5/5 - (10 امتیاز)

26 دیدگاه‌ها

  1. وکیل محترم سایت ، لطفا جواب من را بدهید؟ خیلی مشکل دارم ، برادر من ، فردی ۳۲ ساله که به علت بیکاری دست به قاچاق مواد مخدر زدم والان در دادگاه انقلاب پرونده دارد ، ۲ تا بچه دارد و زنش به علت اعتیاد و دستگیری بردارم ، رفته مهریه را گذاشته اجرا و ماشینی که دست من بوده و از بردارم خریدم ولی سند نزده را توقیف کرده ، من چون برادرم بود قولنامه ننوشتم ، الان باید چه کار کنم؟ اصلا هنوز حکم دادگاه قطعی نشده میتوانه طلاق بگیره ؟ وکیل خوب بگیرم میشه ماشینم از توقیف خارج کنه

  2. سلام ممنون از مطالب خوبتون. بالاخره منم میخوام جایی بنویسم…مشهد زندگی میکنم. سال۸۰ از روستا کوچ کردیم مشهد. پدر بنده کارگرساختمانیه که البته قدیما بنا بود اما خب انزوا و اعتیاد…سالیان ساله اعتیاد شدید به موادمخدر داره، اول سنتی بود اما بیشتر از پنج ساله رو اورده به انواع صنعتیش که اسماشم نمیدونم، بیشتر وقتا شهر دیگس و خیلی ریز ریز بهمون پولم با کلی خواهش و منت میفرسته، مثلا بعد ده روز، صدتومن! بله درست شنیدید تو همین سال ۱۴۰۰. بیشتر روزاشم کار نمیکنه و میخوابه. هروقت میاد خونمون زندگی برامون جهنمه.بشدت بدرفتاری میکنه. تو این چنددهه زندگیش با مادرم چندبار مادرمو جوری زده که فرستاده بیمارستان و خب مادرم بالا سر بچه هاش مونده متاسفانه و دل سوزونده براش شکایت نکرده بااین استدلال که بخاطر بچه طلاق که نمیتونم بگیرم،بدترم میشه و تهش باز من باید تحملش کنم! بای پدر من تاحالا سر بدرفتاریاش با ما اصلا زورندیده. پدرم بندرت خرجی میده. مخصوصا این سالهای اخر واقعا دیگه شورشو دراورده. سالهاست رابطه جنسی هم با مادرم نداره اصلا نیاز نداره! مادرم ۴۷ و پدرم ۵۰ سالشه. مادرم منو داره و برادرمو که ۲۳ و ۲۰ ساله ایم. خونه مال پدرمه. وسیله نقلیه نداره. عملا ما فقط خونه داریم وگرنه از لحاظ سطح درامد و خرجی بی‌خانمان محسوب میشیم. ما برای خرجی یارانه داریم با کرایه طبقه بالا که سال ۹۹-۱۴۰۰، ۶۰۰ بوده(طبیعتا قبض های برق و اب و گاز هم هر بار مجموعا ۲۰۰-۳۰۰ هستن!چیزی نمیمونه) و کسی بهمون برای رضای خدا کمک میکنه و منم سرکار میرفتم و گاها برادرم، میگذرونیم. طبیعتا ادم اینجوری نمیمیره! پدرم پرازادعا هم هست که «شما بد هستین و من هیچی براتون کم نذاشتم، خرجی که یارانه رو دارین و از مستاجرتون هم ۵۰۰-۶۰۰ تومن میگیرید!حالا خدا یکم منو کم روزی کرده! چی؟! لباس نخریدم براتون؟! از همون یکو چهارصدی که تو صد روزی که نبودم فرستادم باید میخریدید خودتون! من اضاف تر از همه دوربریام بهتون خرجی میدم! از لحاظ زندگی همه مثل منن حالا شاید یه ذررره بهتر خیلیا هم خیلی بدتر از من! قانون؟! شکایت؟! بدبخت برید گمشید از خونه من بیرون، میخام خونه رو بفروشم، قانون بیکار نیست تو مسائل ریز خانواده ها دخالت کنه!»
    میدونید چرا مادرم این اواخر نرفته هیچ دادگاهی؟ چون امنیت نداره. بره شکایت کنه، تهش باید بیاد همین خونه؛ فقط چندساعت یکجا بودن لازمه تا جنگ به پا بشه و اون پدر، که البته بی حس مینویسم وگرنه از نظر من یه موجود بیخوده که مادر نازنینمو آزار داده(به کتک‌هایی که به من میزد مخصوصا وقتی فقط یه دختر خردسال بودم، اصلا اشاره نمیکنم)، خدای ناکرده بلایی سر مادرم بیاره. کاملا بی رحم و عوضیه ولی نکته بسیار ظریفی در این باب هست: «منطقه امن‌ش، مادرم و من و برادرمیم!»یعنی، شخصیت واقعی خودشو به هیچکس نشون نمیده و هیچکس باورش نمیشه این فرد به ظاهر لاغر و ساکت و مظلوم‌نما، چه شیطانیه!
    راستی، مثلا عقاید اسلامی داره ولی همش کشکه، کافیه یه ذره مواد گیرش نیاد تا به خدا فحش بده.
    تا پنجم درس خونده(مادرمم همنقد خونده) و اون زمان روستا فقیر بوده و مجبور شده از سن کم، بی مهر پدرومادرش تو اون خانواده شلوغش، بره پی کار تو شهرای غریب.

    و مهمترین نکته: پدرم به دوقطبی نوع۱ مبتلاس. متاسفانه پرونده نداریم چون اون سال که فعال شد، از در بیمارستان ابن‌سینا فرار کرد و ماهها ما جهنم تر از جهنم رو تجربه کردیم.
    از کجا میدونم اسم بیماری‌شو؟
    از میراث. متاسفانه برادرم چندماه قبل به دقیقا همون نوع جنون دچار شد، با همون شیوه رفتاری، و بستریش کردیم و دکترش گفت که اسمش اینه و موروثیه. (متاسفانه رفتار برادرم کاملا بچگانه و ابلهانس و اصلا پشتیبانی برای مادرم نیست)

    ببخشید خیلی جسته گریخته نوشتم:) سوالی که از شما دارم اینه: چجوری ما سه تا از دست این اقا خلاص شیم و در امنیت باشیم؟
    درخواست طلاق؟
    سوال بعدیم: بعدش باید تو کوچه بخوابیم؟! دولت اون خونه رو به ما نمیده ایا؟پدرم تو روستا زمین و باغ مشترک با برادر حق خور زورگوش داره:)) که ۲۰ ساله پدرشون مرده ولی اون داداش بزرگه ارث تقسیم نمیکنه و بومی بگم، بالاکشیده و ای پدر منم حتی زبون نداره جنسی که از مغازه خریده رو بره پس بده(بقول خودش حاضرم سرم قطع بشه ولی نرم مغازه بگم این جنسو عوض کن که فکر کنه من احمق بودم موقع خریدنش:/:/ )

    پیشاپیش خیلی ممنونم از پاسخگوییتون^_^

    راستی! بنده دانشجوام و چندروز قبل کنکورارشد دادم و اگر خدا بخواد، دانشگاهای شهر تهران رو برای مقطع ارشد انتخاب میکنم^_^

    • سلام و وقت بخیر
      ممنون از توضیحات مفصل شما
      پاسخ به سوال شما در خصوص خلاص شدن از دست اون آقا واقعیت به قدری مفصله که نمی شه این جا توضیح داد. اگرمایل بودید با شماره ای که در وب سایت هست تماس بگیرید تا پاسخ شما را به صورت تلفنی بدن

  3. سلام حکم دخالت مادرزوجه درزندگی که منجربه طلاق شود اینکه همسردرطول ۲۴ساعت فقط شب زمان خواب رادرخانه باشد باحرفای مادرش هیچ توجهی به امورخانه پخت پزشستن لباس وغیره حتی نیازجنسی مردرابرطرف نکندچیست ایابااین وجودبازهم تهدیدبه طلاق مینمایدمیتواندطلاق بگیرد یاخیرممنون ازشماوکلیه دستن درکارهاخداپشت پناهتان

    • سلام و درود
      تشکر می کنم از توجه شما به مقاله طلاق زن از شوهر معتاد
      در قانون ایران طلاق از اختیارات مرد محسوب می شود و زن چنین اختیاری ندارد مگر اینکه مرد دارای شرایطی باشد که زندگی برای زن غیر ممکن یا بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال اعتیاد مضر که موجب اخلال در زندگی خانوادگی باشد. بنابراین شما می توانید همسر خود را طلاق ندهید.

  4. باسلام مردی۳۴ساله هستم که به موادمخدراعتیاددارم وهمسرمن بااین درزمان آزمایش موافقت کرده البته باتوضیح فراوان مسعول آزمایشگاه که باقبول شماهیچ دفاعی درزمان طلاق یانفقه نداریدهمسرم قبول کردن وبعدازمدتی بادخالت فراوان مادرش حالامیگویدمعتادهستی وطلاق میخواهم ایامیتواندبااین توضیحات طلاق بگیرد. بسیارمتشکرازشماوهمه همکاران وقضات که زحمت کشیده وشهروندان راازچنین موردهای خواص آگاه می‌سازند خداپشت وپناهتان یاحق

    • سلام وقت شما بخیر
      ممنون که مقاله «طلاق زن از شوهر معتاد» مورد پسند شما بوده. اگر اعتیاد شما به نحوی باشه که زندگی مشترک را مختل کرده باشد، یعنی شغل و درامد شما با مشکل مواجه شده باشد همسر شما حق خواهد داشت که به طرفیت شما دادخواست طلاق بدهد و تقاضای طلاق نماید. اما اگر اعتیاد به این درجه نیست این اختیار را ندارد.

  5. اگر زنی همسرش معتاد باشد و وضعیت مالی درست نداشته باشد اگر درخواست طلاق بدهد دادگاه طلاق را صادر می‌کند یا خیر؟؟؟ و اینکه دوفرزند داشته باشد تکلیف فرزندان چی می‌شود سرپرستی به پدر می‌دهند یا مادر ((مادر شغل ودرامد ندارد)) ؟؟؟ یه فرزند پسر زیر۷ سال ودختر ۱۲ سال مهریه ۷۰۰ تا سکه هم دارد چقدر دادگاه به اجرا میزارد؟؟ حضانت بچه هارو چطور باید بگیره مادر راهی هست؟؟؟

    • سلام
      وقت بخیر
      اعتیاد شوهر باید مضر باشد تا بتوان درخواست طلاق را مطرح نمود. به عنوان مثال اگر شوهر تریاک می کشه و کارش را هم انجام میده … دلیلی برای طلاق نیست. حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر است. در مورد فرزند دوازده ساله خودش تصمیم می گیره با پدر یا مادر زندگی کند. برای مهریه هم می توانید به اجرای ثبت مراجعه کنید و اموال شوهر را توقیف نمایید. اگر اموالی به دست نیامد باید دادخواست مهریه را در دادگاه طرح نمود. دادگاه شوهر را به پرداخت مهریه محکوم می کند که احتمالا او هم دادخواست اعسار را مطرح می کند. به این صورت که به صورت اقساطی مهریه را پرداخت می نماید.

  6. با سلام وخسته نباشید.بنده الان نزدیک به ۲سال هست اعتیاد ترک کردم.ایا همسرم میتونه تو کمپ اعتیادی که بستری بودم نامه بیاره طلاق بگیره

    • سلام و درود
      ممنون از توجه شما به مقاله طلاق زن از شوهر معتاد
      با توجه به این که شما در حال حاضر اعتیاد ندارید این موضوع نمی تواند دلیلی برای مراجعه همسر شما به دادگاه و درخواست طلاق باشد مگر این که دلایل دیگری برای درخواست خود داشته باشد. به هر حال صرف سابقه اعتیاد دلیلی برای درخواست طلاق نیست.

  7. با سلام. همسر من اعتیاد به حشیش و هرویین و قرص داره. با عکس تریاک کشیدن و پیام درخواست مواد از مواد فروش میشه اثبات کرد اعتیاد رو؟

    • سلام
      وقت بخیر
      عکس دلیل قطعی برای اثبات ادعای شما نیست. اما به هر حال در کنار سایر دلایل و نشانه ها از جمله همان پیامک ها برای درخواست مواد و … می تواند اعتیاد ایشان را اثبات کند.

  8. سلام وقت بخیر من شوهرم چند ساله هم خیانت میکنه هم معتاد هستش آیا دادگاه قبول میکنه دادخواست طلاق را

    • سلام
      وقت بخیر
      اگر بتوانید اثبات کنید که شوهر شما اعتیاد مضر دارد دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

  9. سلام ممنون از مطلب خوبتون من الان هفت ساله شوهرم هم معتاد هستش هم خیانت میکنه آیا دادگاه حق طلاق را صادر میکند دوتا بچه هم دارم

    • سلام
      وقت بخیر
      باید روابط خارج از حریم زندگی خانوادگی همسرتان را اثبات کنید و با تمام اوضاع احوال اگر مشخص شود که زندگی شما با همسرتان برای شما عسر و حرج ایجاد کرده است دادگاه حکم به طلاق می دهد.

  10. سلام وقتتون بخیر شوهرم معتاده سه ماهم خلنوادش بردنش کمپ ولی فایده ای نداشت خانوادش فکر میکنن دیگه پاکه اما با دوستش میره بیرون میکشه بعضی وقتام تو خونه میکشه بهم فوش میده دادو بیداد میکنع میاد خونع میگه خفه شو اصلا باهام حرف نمیزنه خیلی رابطمون سرد شده اصلا کارم نمیکنع همش میخوابه الانم تصمیم گرفته بره تهران کار کنع میشه منو راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون

  11. سلام من فردی تحصیل کرده هستم که مدتی پیش به دام اعتیاد دچار شدم. اما الان خداروشکر دیگه ترک کردم و خانمم خیلی از این موضوع ناراحته چون به صورت پنهانی از ایشون مصرف میکردم. الان نزدیک به دو ماه هست که پاکم ولی خانمم ناراحته و میگه طلاق میخام. من نمیخام طلاق بگیرم چون زنمو دوست دارم. درواقع بخاطر زندگیمون ترک کردم. حالا سوالم اینه آیا خانمم میتونه بره دادگاه و از من طلاق بخاد؟ موافقت میشه با خواستش؟

    • سلام
      اگر شما در حال حاضر معتاد نباشید و نسبت به همسر خود سوء رفتار هم نداشته باشید، به صرف اینکه قبلا اعتیاد داشته اید معمولا دادگاه ها حکم به طلاق نمی دهند.

  12. سلام من همسرم اعتیاد داره به شیشه ومتادون و دو بار در کمپ بستری شده به دست دادگاه پلیس از خونه برده داده کمپ ایلان دوباره مصرف میکنه من چطور میتونم ازش طلاق بگیرم خیلی اذیت میکنه یعنی تحمل یک دقیقه زندگی باهاش وجود ندارد دوتا هم دختر دارم ۱۵و ۹ساله به کجا مراجعه کنم وایا دادگاه رای طلاق وبه من میده توی هر دوبار که رفته کمپ پدرش وبرادرش نوشتن وامضا کردن که این اعتیاد داره مارو اذیت میکنیه ممنون میشم جواب بدید

    • سلام وقت بخیر
      یکی از مواردی که زن میتواند از شوهر خود طلاق بگیرد اعتیاد مضر شوهر است. شما میتوانید با اثبات این موضوع از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق کنید.

  13. سلام خسته نباشید
    من شوهرم ساله شیشه مصرف میکنه .من رفتم تقاضای طلاق دادم اونم رفت کمپ یه هفته خوابید میگه دیکه من پاک شدم و یه دختر ۸ساله دارم .میشه بگین دخترمومیتونم بجای مهریه من بردارم

    • سلام
      اگر منظور شما این است که حضانت فرزند با شما باشد با توجه اعتیاد همسرتان احتمال اینکه دادگاه حضانت فززند مشترک را به شما بدهد بسیار است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار