خانه حقوقی طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی نامتعارف

طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی نامتعارف

طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی نامتعارف
طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی نامتعارف

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

طی سال های طولانی کار وکالت، فراوان با این موضوع مواجه شده ام که زن و شوهر به علت فقدان رابطه زناشویی متعارف و گاهی هم به دلیل روابط جنسی نامتعارف، دچار اختلاف شده اند و نهایتا رابطه زناشویی آنها منحل شده است. در این مقاله تلاش می کنم به مواردی که موجب این گسیختگی شده بپردازم.

طلاق زوجه به علت ناتوانی زوج

 از آنجا که بر اساس قانون ایران و فقه اسلامی، طلاق از اختیارات مرد محسوب می شود، مرد برای طلاق دادن زن خود به علت فقدان رابطه جنسی یا موضوعاتی از این دست نیاز به دلیل محکمه پسند ندارد. به این نحو که مرد با پرداخت حقوق  مالی زن از قبیل مهریه و اجرت المثل و… او را طلاق می دهد. در نتیجه در این مقاله صرفا به دلایلی که زن می تواند به واسطه آنها به دادگاه مراجعه کند و تقاضای طلاق نماید می پردازیم.

حکم نداشتن رابطه جنسی

قبل از هر چیز باید توضیح داده شود مواردی که در این مقاله به عنوان نداشتن رابطه جنسی مطرح می شود، تحت عنوان کلی عسر و حرج زوجه بررسی می شود. یعنی همان موضوعاتی که در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به آن اشاره شده است.

اگر چه در موضوعاتی که در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مطرح شده اشاره ای به نداشتن رابطه جنسی نشده است، اما فراز پایانی ماده به شرح ذیل به قاضی دادگاه این اجازه را می دهد که در هر مورد که عسر و حرج را احراز کرد حکم ماده، یعنی مراجعه زوجه به حاکم شرع و تقاضای طلاق را اجرا کند.

ماده ۱۱۳۰  قانون مدنی:

«… موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.»

عمده مواردی که می توان آنها را از مصادیق عسر و حرج زوجه به حساب آورد به شرح زیر است.

  1. عِنَن: گاهی مرد به طور کلی قابلیت برقراری رابطه جنسی را ندارد. در فقه به این حالت عنن می گویند. به این شکل که آلت جنسی مرد حالت برانگیختگی و اصطلاحا نعوظ ندارد. به مردی هم که عنن دارد عنین می گویند. مولوی در مثنوی گفته است: «داروی مردی بخور عِنّین مپوی.»

 اگر مردی اصطلاحاً عِنّین بود، زن او می تواند به این واسطه نکاح را فسخ کند. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که زن در صورتی می تواند رابطه زناشویی را به علت عنن فسخ کند که مرد حتی یک بار هم با او رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد. بنابراین در فرضی که مثلا مرد بعدها دچار عِنَن شده است تنها زن می تواند با اثبات  این نکته که این حالتِ مرد، برای او ایجاد عسر و حرج کرده به دادگاه مراجعه کند و تقاضای طلاق نماید. بدیهی است که اثبات عنن و همچنین ایجاد حالت عسر و حرج با زوجه خواهد بود.

  1. رابطه جنسی مقعدی: متاسفانه در بسیاری از موارد مرد، علی رغم موافقت زن با او رابطه جنسی مقعدی برقرار می کند که این موضوع علاوه بر احساس نامطلوب برای زن، بعضا عوارض فیزیولوژیک نیز به همراه دارد. در هر صورت اگر مردی به این عمل ادامه دهد زن می تواند با اثبات این مسئله تقاضای طلاق نماید.
  2. زود انزالی مرد: مسئله زود انزالی مرد هم یکی از مسائلی است که متاسفانه بسیار شایع است. زود انزالی در غالب موارد خصوصا در موارد شدید مانع برقراری رابطه جنسی می شود. اما با این وجود زود انزالی قابل درمان است و مرد می تواند این بیماری را مداوا کند. اما اگر به هر دلیلی مرد برای درمان خود اقدامی انجام ندهد و زن به واسطه نداشتن رابطه جنسی دچار عسر و حرج شود می تواند به این علت به دادگاه مراجعه نماید و با اثبات موضوع تقاضای طلاق نماید.
  3. سرد مزاجی مرد: اگر مرد اصطلاحا سرد مزاج باشد این مسئله هم برای پاره ای از زنان موجب دشواری و سختی می شود. مگر اینکه زن نیز سرد مزاج باشد. اما با این وجود ظاهرا رویه قضایی ما عسر و حرج به دلیل سرد مزاجی مرد را به دشواری می پذیرد. بنابراین زن به سختی ثابت کند که به دلیل سرد مزاجی شدید مرد و نیاز شدید خودش به رابطه جنسی دچار عسر وحرج شده است. علی ای حال موضوع اختلافی و نتیجه هم غیر قابل پیش بینی است.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام و خسته نباشید ، با عرض معذرت ، من ۱ سال و نیم که ازدواج کردم و هنوز عقد و سرخانه زنذگی خودمان هستیم ، همسرم از من تقاضاهای جنسی نامتعارف داره ولی من هنوز باکره هستم .همسرم مدام فیلم های مستهجن می بینه و میگه تو هم نگاه کن و ….. ، آیا میتوانم بخاطر دیدن فیلم های غیر اخلاقی از همسرم طلاق بگیرم ؟ راستی در خیابان هم مدام چشم چرانی میکنند ، به علت چشم چرانی و هوسرانی میشه طلاق گرفت ازش

    • سلام وقت بخیر
      دیدن فیلم های غیر اخلاقی مجوزی برای طلاق نیست. همچنین چشم چرانی. برای طلاق دلایل دیگری باید تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار