خانه دادرسی کیفری ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری

به منظور کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات، حفظ حقوق عمومی و اقامه دعوای لازم در این مورد، اجرای احکام کیفری، انجام امور حِسبی و سایر وظایف قانونی، در حوزه قضایی هر شهرستان و در معیت دادگاه‌های آن حوزه، دادسرای عمومی و انقلاب و همچنین در معیت دادگاه‌های نظامی استان، دادسرای نظامی تشکیل می‌شود.

توضیحات ماده:

  • با وجودی که صلاحیت دادگاه انقلاب و دادگاه عمومی از نظر رسیدگی به جرائم با هم تفاوت ذاتی دارند اما دادسرایی واحد برای رسیدگی به هر دو مرجع قضایی در نظر گرفته شده است. هر چند بر اساس ماده ۲۵ همین قانون این امکان وجود دارد که در آینده دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به جرائم خاص در دادسرا تشکیل شود. اما این دادسراهای تخصصی تاثیری در صلاحیت ذاتی آنها ندارد و کماکان برای تحقیقات مقدماتی و سایر وظایف دادسرا در هر دو مرجع دادگاه انقلاب و دادگاه عمومی انجام وظیفه خواهند نمود.
  • اصولا رسیدگی کیفری دارای دو مرحله است. الف. تحقیقات مقدماتی  ب. رسیدگی به معنای اخص.  تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا و دادرسی توسط دادگاه های کیفری انجام می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار