خانه دادرسی کیفری ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۳۰

احراز عنوان ضابط دادگستری، علاوه بر وثاقت و مورد اعتماد بودن، منوط به فراگیری مهارت‌های لازم با گذراندن دوره‌های آموزشی زیر نظر مرجع قضایی مربوط و تحصیل کارت ویژه ضابطان دادگستری است. تحقیقات و اقدامات صورت گرفته از سوی اشخاص فاقد این کارت، ممنوع و از نظر قانونی بدون اعتبار است.

تبصره ۱- دادستان مکلف است به‌ طور مستمر دوره‌های آموزشی حین خدمت را جهت کسب مهارت‌های لازم و ایفاء وظایف قانونی برای ضابطان دادگستری برگزار نماید.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری و با همکاری وزرای اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کشور و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.

توضیحات ماده  ۳۰ قانون آئین دادرسی کیفری

  1. در بند اول ماده تحقیقات و اقدامات صورت گرفته از سوی مامورانی که کارت ضابط بودن را دریافت نکرده اند ممنوع اعلام شده است. این ممنوعیت بر اساس مفاد ماده ۶۳ همین قانون موجب محکومیت به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی است. با این حال از زمان تصویب این قانون تا زمانی که ضابطان دوره های آموزش مربوطه را طی نکرده اند و طبیعتا فاقد کارت ضابط هستند را نمی توان مشمول این ممنوعیت در نظر گرفت.
  2.  به نظر می رسد آموزش هایی که در ماده ۳۰ قانون گذار برای ضابطین دادگستری تعیین نموده است باید در راستای وظایف ضابط بودن آنها باشد. به عنوان مثال برای ضابطین باید در خصوص اعمال مجرمانه و تعریف جرم به طور کلی و اقداماتی که براساس قانون ضابطین باید در انجام وظایف خود آنها را رعایت کنند باشد. حوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه هم از موضوعاتی است که آشنا بودن ضابطین با مفاهیم آنها می تواند بسیار راهگشا باشد.
  3.  شرایط مندرج در ماده ۳۰ برای تمامی ضابطین، اعم از ضابطین عام و خاص لازم الرعایه است و نمی توان و نباید این وظایف را صرفا برای ضابطین عام (ماموران نیروی انتظامی) در نظر گرفت.
  4.  در خصوص تعبیر قانون گذار مبنی بر «وثاقت و مورد اعتماد بودن» ضابطین که گویا بر اثر ایراد شورای نگهبان به متن اصلی ماده افزوده شده است این ایراد وارد است که علاوه بر کلی بودن عنوان و عدم تصریح به جزئیات و عدم ذکر مصادیق آن، مشخص نیست چه ضمانت اجرایی برای آن قابل تصور است.
  5. بسیاری از کارکنان نیروی انتظامی، از جمله کارکنان و کارمندان اداری نیروی انتظامی که اصولا به صورت مستقیم با اقدامات قانون و قضایی – که لازمه ضابط بودن است – سر و کار ندارند احتمالا مشمول وظایف مندرج در این ماده جهت گذراندن دوره های آموزشی و اخذ کارت ضابط بودن نیستند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار