خانه دادرسی کیفری ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

در تمام محکومیت‌های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد، محکومٌ‌علیه می‌تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی با رجوع به دادگاه صادرکننده حکم، حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این‌ صورت، دادگاه در وقت فوق‌العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌کند. این حکم دادگاه قطعی است.

توضیحات ماده:

  • متاسفانه این ماده دارای ابهاماتی است. از جمله مشخص نیست که اگر محکوم، پیش از انقضای مهلت تجدیدنظر خواهی تقاضای اعمال ماده ۴۴۲ (تسلیم به رای) را تقدیم نماید و متعاقب آن دادستان مبادرت به تجدیدنظر خواهی از رای نماید دادگاه با چه تکلیفی مواجه است؟ قانونگذار در پایان ماده صریحا اعلام نموده که این رای قطعی است. اداره کل حقوقی قوه قضاییه مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۶۶۵ به این پرسش پاسخ مبهمی داده است.
  • فرضی هم وجود دارد که در پرونده ای دادستان از رای صادره شکایت نمی کند و محکوم نیز درخواست اعمال تخفیف مندرج در این ماده را می نماید. اما شاکی خصوصی نسبت به رای درخواست تجدیدنظر می نماید و پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال می شود. (+)

5/5 - (5 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار