خانه مجازات اسلامی ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی

  در جرائم تعزیری از درجه پنج تا درجه هشت، دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر در تعویق مراقبتی، محکوم به حبس را با رضایت وی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه (سیستم)‌ های الکترونیکی قرار دهد.

 تبصره ۱ – دادگاه در صورت لزوم می‌تواند محکوم را تابع تدابیر نظارتی یا دستور‌های ذکر شده در تعویق مراقبتی قرار دهد.

تبصره ۲- مقررات این ماده در مورد حبس‌های تعزیری درجه دو، درجه سه و درجه چهار نیز پس از گذراندن یک‌ چهارم مجازات‌های حبس قابل اِعمال است.

تبصره ۳- قوه قضائيه می تواند برای اجرای تدابير نظارتی موضوع این ماده یا سایر مقرراتی که به موجب آن متهم یا محکوم تحت نظارت الکترونیکی قرار می‌گیرد، با نظارت سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند. آیین نامه اجرائی این تبصره توسط معاونت حقوقی قوه قضائيه با همکاری مرکز آمار و فناوری و سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تهیه مي‌شود و به‌ تصویب رئيس قوه قضائيه می‌ رسد.

 

توضیحات ماده:

  • ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی بشرح ماده ۹ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ مورد اصلاح قرار گرفت. به این صورت که تبصره ماده (۶۲) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ با عنوان تبصره (۱) ابقاء و دو تبصره به‌ عنوان تبصره‌های (۲) و (۳) به‌ شرح بالا به آن الحاق شده است.
  • شرایط مقرر در تعویق مراقبتی در ماده ۴۲ این قانون مندرج است.
  • منظور از حبس‌های درجه دو، سه و چهار تبصره الحاقی، مجازات قانونی حبس تعزیری درجه دو، سه و چهار است و منظور از گذراندن یک چهارم مجازات‌های حبس، گذشت یک چهارم مجازات حبس مندرج در حکم است. (+)
  • پاره ای از مقررات جزائی در رابطه با نحوه اجرای سامانه های الکترونیکی در دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها مصوب ۱۳۹۸/۵/۳۱ رئیس قوه قضاییه مندرج است.
  • دستورالعمل تعیین محدوده مراقبتی محکومان تحت نظارت سامانه های الکترونیکی. (+)
  • فردی که تحت نظارت سامانه های الکترونیکی است می تواند از امتیازات قانونی دیگری نظیر آزادی مشروط موضوع ماده ۵۸ این قانون و سایر حقوق قانونی «مانند» عفو و مرخصی نیز برخوردار باشد». (+)
  • آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی موضوع ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی، مختص محکومان به حبس است و محکومان به جزای نقدی موضوع ماده ۵۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری از قلمرو شمول ماده مذکور (ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی) خروج موضوعی دارند. (+)
  • منظور از «دادگاه» در این ماده، دادگاه صادرکننده حکم حبس، اعم از دادگاه بدوی یا دادگاه تجدیدنظر استان است که می‌تواند حین صدور حکم به مجازات «حبس» و در صورت وجود شرایط مقرر برای قرار تعویق مراقبتی و با رضایت محکوم، وی را در محدوده مکانی مشخص، تحت نظارت سامانه (سیستم‌های) الکترونیکی قرار دهد. اگر قاضی اجرای احکام بر اساس ماده ۵۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی محکوم‌علیه را در جرایم تعزیری از درجه دو تا درجه هشت پیشنهاد دهد، دادگاه صادرکننده حکم قطعی، مرجع صالح جهت اتخاذ تصمیم مذکور است. (+)
  • اعمال مقررات ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی یک تصمیم قضایی در خصوص نحوه اجرای حکم «محکومیت به حبس» است؛ لذا دادگاه حین صدور حکم حبس در ماهیت امر، می‌تواند در صورت احراز شرایط مقرر در تعویق مراقبتی و با رضایت محکوم، هنگام انشای محکومیت حبس، چنین تصمیمی را در همان رأی اتخاذ کند و اگر قاضی اجرای احکام بر اساس ماده ۵۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی محکوم‌علیه را طبق مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی به دادگاه صادرکننده حکم پیشنهاد دهد، اتخاذ تصمیم مذکور با دادگاه صادرکننده حکم قطعی است و لغو قرار تعلیق اجرای مجازات و صدور دستور اجرای حکم معلق توسط دادگاهی غیر از دادگاه صادر کننده رأی قطعی موضوع ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی که حکمی استثنایی است، مُسقط این صلاحیت نیست. (+)
  • در ضمنِ حکم محکومیت نیز می توان حکم بر آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیک صادر کرد. بنابراین استفاده از سامانه های نظارت الکترونیک، مستلزم صدور حکم محکومیت و پیشنهاد قاضی اجرای احکام نمی باشد. (+)
  • پذیرش درخواست محکوم به حبس، مبنی بر قرار گرفتن تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی موضوع ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ یک تصمیم قضایی است؛ بنابراین در صورتی‌که کشف شود شرایط قانونی در زمان اتخاذ تصمیم رعایت نشده و یا محکوم‌علیه حین اجرا شرایطی را که تداوم آن‌ها در زمان اجرا جزو شروط قانونی بهره‌مندی از این تأسیس می‌باشد را از دست داده است، عدول از تصمیم یادشده با منع قانونی مواجه نیست. (+)
  • چنانچه فردی چندین محکومیت به حبس قابل اجرا داشته باشد قرار دادن وی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی در هر محکومیت به حبس، در صورتی است که دادگاه صادر کننده این محکومیت ضمن صدور حکم به حبس یا بر اساس ماده ۵۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ نسبت به اعمال ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی اقدام کرده باشد؛ لذا اتخاذ چنین تصمیمی و اعمال ماده ۶۲ مذکور در خصوص یک محکومیت به حبس قابل تسری به سایر محکومیت‌های حبس وی نیست. (+)
  • اِعمال نظام آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی، موضوع ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی که ناظر به شیوه‌ی اجرای مجازات حبس است از قلمرو مصادیق نهادهای ارفاقی موضوع تبصره ماده ۴۵ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر خارج است. (+)
  • اگر محکوم در مدت تحت نظارت بودن از محدوده تعیین شده در دادنامه تخطی نموده و خارج شود و دادگاه نیز خروج محکوم از محدوده مراقبتی را خارج از شمول ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی مراقبت‌های الکترونیکی مصوب ۱۰/۴/۱۳۹۷ رئیس قوه قضاییه تشخیص دهد، با لغو تصمیم قبلی خود مبنی بر تحت نظارت قرار دادن محکوم به حبس در سامانه‌های الکترونیکی، دستور اجرای محکومیت حبس در زندان را صادر می‌کند. (+)
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    در خصوص ماده ۶۲ بشرح ماده ۹ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ مورد اصلاح قرار گرفت اون قسمت اصلاح شده را کجا میشه دید؟
    از کجا میشه فهمیده چه اصلاحاتی رو انجام دادن ؟

    • سلام
      وقت بخیر
      باید به قانون قبل از اصلاح مراجعه کنید و هر دو حالت را با هم مقایسه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار