خانه دادرسی مدنی دعوای جلب ثالث و چند نکته راجع به آن

دعوای جلب ثالث و چند نکته راجع به آن

دعوای جلب ثالث و چند نکته راجع به آن
دعوای جلب ثالث

فرض کنید احمد علیه بابک دعوایی طرح و ادعا می کند بابک زمانی که مشغول جوشکاری در ساختمان خود بوده به علت بی احتیاطی وبی مبالاتی باعث بروز آتش سوزی در ساختمان وی(احمد) شده و خسارت سنگینی بار آورده است. بابک برای احداث ساختمان، قراردادی کلی با جواد دارد که ضمن آن مسیولیت رعایت کلیه مسایل ایمنی را بر عهده او گذاشته است.

جواد نیز احداث اسکلت فلزی ساختمان را طی قرارداد، بر عهده داود گذاشته و در قرارداد تصریح کرده داود مسیول هر نوع خسارت وارده بر اشخاص ثالث ناشی از عدم رعایت اصول ایمنی خواهد بود.

در حالت فوق پس از طرح دعوا از سوی احمد به طرفیت بابک، بابک هم جواد را به عنوان  ثالث به دعوا جلب می کند و توضیح می دهد که او مسیول پرداخت خسارت است و دادگاه باید او را در مقابل احمد محکوم کند.

جوادنیز به نوبه خود داود را  به دعوا جلب می کند و از دادگاه تقاضا میکند او را در برابر  احمد محکوم کند.

البته تعبیر دیگر از این دعاوی می تواند این باشد که اگر دادگاه بابک را در مقابل احمد از باب ضمان قهری و مسیولیت مدنی محکوم  کرد جواد را درقبال بابک و داود را در مقابل جواد از باب مسیولیت قراردادی محکوم نماید.

البته در تحلیل نهایی نتیجه یکسان است. اما تفاوت را باید در توان مالی هر یک از افرادی که  محکوم می شوند نسبت به پرداخت جست وجو کرد.

نکته:

  1. جلب ثالث باید تا پایان جلسه اول دادرسی چه در دادگاه بدوی چه در دادگاه تجدید نظر انجام شود. به این معنی که متقاضی جلب باید دلایل و علل جلب را اعلام و ظرف سه روز دراین خصوص دادخواست بدهد.
  2. اگر در هنگام ثبت دادخواست، درج نام یکی از خواندگان فراموش شده باشد ویا پس از ثبت دادخواست به این نتیجه برسید که شخص یا اشخاص دیگری نیز باید طرف دعوا قرار گیرند می توان از «جلب ثالث» استفاده کرد. البته دراین حالت هزینه دادرسی دیگری باید پرداخت شود و چنین اقدامی جز در صورت اضطرار توصیه نمی شود.
  3. تفکیک دعوای جلب، از دعوای اصلی و رسیدگی جداگانه به آن در صورتی که دادگاه احراز کند طرح دعوای جلب ثالث به منظور تاخیر رسیدگی است از اختیارات دادگاه  است وکیل باید وجود چنین حالتی را به دادگاه تذکر دهد.
  4. کسی که به حکم غیابی اعتراض می کند اگر نیاز به جلب ثالث داشته باشد باید دادخواست جلب را همراه با دادخواست واخواهی به دفتر دادگاه بدهد. طرف دعوای این فرد یعنی واخوانده (معترض علیه) نیز در صورتی که جلب  ثالثی را لازم بداند باید در اولین جلسه رسیدگی به دعوای اعتراض موجبات و دلایل  جلب را اعلام و ظرف سه روز دادخواست را تقدیم کند.
  5. اگر قرار رد دادخواست جلب ثالث صادر شد جلب کننده ناچار خواهد بود تا صدور رای نسبت به اصل دعوا صبر کند و سپس از قرار رد تجدید نظر بخواهد.

در مواردی جز این اگر دادگاه تجدیدنظر قراری را فسخ کند پروندهرا جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه بدوی خواهد فرستاد اما در ا ین مورد اگر دادگاه تجدیدنظر قرار رد دادخواست جلب ثالث را فسخ کند مکلف است راسا به ماهیت دعوای جلب ثالث رسیدگی کند.

  1. مجلوب ثالث خوانده محسوب می شود و تمام ویژگی های خوانده درمورد او رعایت می شود.

منبع: کتاب هنر دفاع در دادگاه ها تالیف زنده یاد بهمن کشاورز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار