خانه دادرسی کیفری ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۴۷۷

«در صورتی‌ که رییس قوه قضاییه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان ‌عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می‌ یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیّاً بر خلاف شرع بیّن اعلام شده رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به‌ عمل می ‌آورند و رای مقتضی صادر می ‌نمایند.»

تبصره ۱- آراء قطعی مراجع قضایی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرار های دیوان ‌عالی کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادگاه ‌های تجدیدنظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف می ‌باشند.

تبصره ۲- آراء شعب دیوان ‌عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاه‌ ها، اگر توسط رییس قوه قضاییه خلاف شرع بیّن تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.

تبصره ۳- در صورتی که رییس دیوان‌ عالی کشور، دادستان کل کشور، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رای قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بیّن تشخیص دهند، می توانند با ذکر مستندات از رییس قوه قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد این تبصره فقط برای یک‌ بار قابل اعمال است؛ مگر اینکه خلاف شرع بیّن آن به جهت دیگری باشد.»

آرای وحدت رویه آیین نامه ها نظرات مشورتی

توضیحات ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

 

  1. ماده فوق مربوط به اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضاییه است که می توانیم آن را اعاده دادرسی خاص بنامیم . به عبارت دیگر، در این جا مرجعی که می تواند اعاده دادرسی نسبت به یک پرونده را تجویز کند، نه دیوان عالی کشور، بلکه رئیس قوه قضاییه است. این تجویز یا درخواست آن، مقید به مهلت یا مدت زمان خاصی نیست.

۲- اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضاییه، محدود به احکام نبوده و هر حکم یا قراری، (به شرط قطعیت)، اعم از این که از سوی دادگاه ها یا دادسرا های عمومی و انقلاب یا نظامی صادر شده باشد و یا از سوی شوراهای حل اختلاف و یا دیوان عالی کشور می تواند موضوع بررسی و تجویز اعاده دادرسی قرار گیرد.

۳- در دیوان عالی کشور، نه‌ تنها آرایی که شعب دیوان در مقام رسیدگی فرجامی در تایید یا نقض احکام دادگاه‌ های بدوی صادر می کنند، بلکه حتی آرایی هم که این شعب در مقام تجویز اعاده دادرسی صادر می نمایند، مشمول ماده فوق قرار گرفته است. این در حالی است که تجویز اعاده دادرسی، متضمن صدور حکم یا نقض حکم نبوده و برای دادگاه رسیدگی کننده بعد از تجویز، لازم الاتباع هم نیست. بنابراین، شاید بهتر بود که قانونگذار با کمی خویشتن داری، اجازه می داد که رسیدگی انجام و در صورت صدور حکمی خلاف بیّن شرع، نسبت به آن اعاده دادرسی تجویز می گردید.

۴- این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری، صریحاً راهی برای بازنگری احکام دادگاه های حقوقی نیز پیش بینی نموده و این شکل از اعاده دادرسی شامل آنها نیز می شود.

۵- بر خلاف اعاده دادرسی از طریق دیوان کشور، اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضاییه محدود به مصادیق مصرح و خاصی نبوده، بلکه تابع یک ضابطه عام است: رأی خلاف بیّن شرع باشد. منظور از خلاف بیّن شرع این است که احکام شرع در خصوص موضوع به قدری روشن باشند که حکم دادگاه آشکارا بر خلاف آنها دیده شود. به تعبیر ماده ۴۸۲ ،چنین حکمی خلاف مسلمات فقهی است. ‌

۶- تشخیص خلاف بیّن شرع و تجویز اعاده دادرسی با رئیس قوه قضاییه است، اما قاعدتاً رئیس قوه قضاییه از مفاد همه احکام و قرارهایی که در مراجع قضایی و غیر قضایی کشور صادر می ‌شود، اطلاع ندارد. پس به طور منطقی، مانعی وجود ندارد که وی از طریق اصحاب دعوی در جریان صدور حکمی خلاف بیّن شرع قرار گرفته و اختیار ویژه خود را اعمال نماید. این اختیار ویژه به این جهت برای او شناخته شده که در مراجع قضایی و غیر قضایی، هیچ رأی خلاف شرعی اجرا نشود، اعم از اینکه از اجرای چنین رأیی متهم متضرر گردد یا شاکی . بنابراین، بر خلاف اعاده دادرسی از طریق دیوان کشور، درخواست این شکل از اعاده دادرسی منحصراً در اختیار محکوم علیه نیست، بلکه شاکی هم می‌ تواند آن را درخواست نماید. حتی بدون درخواست آنها نیز، به تعبیر صدر ماده «در صورتی که رئیس قوه قضاییه رأی قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد»، می ‌تواند در این زمینه رأساً دخالت نماید.

۷- در ماده فوق همچون اعاده دادرسی از طریق دیوان کشور، تنها تجویز اعاده دادرسی برای رئیس قوه قضاییه شناخته شده است، نه نقض حکم. بنابر این، با استظهار به رأی وحدت رویه شماره ۵۳۸ مورخ۶۹/۸/۱(نک: ماده ۴۷۶ ،نکته۲) می ‌توان گفت که رئیس قوه قضاییه پس از تجویز اعاده دادرسی، نمی تواند حکم مورد درخواست اعاده دادرسی را نقض کند.

۸- بر خلاف اعاده دادرسی در شکل قبل، در صورت تجویز اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضاییه، رسیدگی به پرونده به شعبه خاصی از دیوان عالی کشور ارجاع می ‌شود (جالب این که ممکن است در این حالت، دیوان عالی کشور به پرونده ای رسیدگی کند که در صلاحیت شورای حل اختلاف بوده است!) به تصریح ماده، شعبه دیوان اقدام به رسیدگی شکلی و ماهوی می ‌کند و از عبارت ماده چنین بر می آید که شعبه مذکور بدواً رأی قطعی قبلی را نقض و سپس رسیدگی و رأی خود را صادر می کند، هرچند که در این رسیدگی ملزم به تبعیت از نظر و تشخیص رئیس قوه قضاییه نیست (نک: ماده ۴۸۰). به نظر می‌ رسد که واگذاری تکلیف رسیدگی ماهوی به دیوان، نه با وظیفه اصلی و اولیه دیوان که رسیدگی شکلی است سازگار باشد، نه با حوصله قضات پر سابقه آن.

۹- تعیین شعبی «خاص» توسط رئیس قوه قضاییه در دیوان کشور، رسیدگی «ماهوی» دیوان به پرونده ‌ها، رسیدگی شعب مذکور «مبنیاً بر خلاف شرع» بودن آراء پرونده ‌های ارجاعی که موجد پیش ‌فرض خاص برای قضات است، «تداخل» با انجام وظیفه دیگر دیوان بر اساس ماده ۴۷۴، امکان «اعاده دادرسی مجدد» نسبت به رأی صادر شده بعد از تجویز اعاده دادرسی (نک: ماده ۴۸۲) و نیز در امان امان نبودن حتی «دستور های موقت دادگاه‌ ها» جملگی نکات قابل تأملی هستند که ماده مورد بحث همه را یکجا در خود جای داده است.

۱۰- تجویز اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضاییه، هنگامی که به درخواست دادستان کل کشور بر اساس ماده ۲۹۳ صورت بگیرد، می تواند به دلیل «خلاف قانون» بودن آن باشد .(نک: ماده ۲۹۳). 

منبع: کتاب دکتر خالقی

آرای وحدت دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه

 

آیین نامه 

دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

در اجرای مفاد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و با عنایت به اصل صحت احکام قضایی با پرهیز از تزلزل آراء، جلوگیری از اطاله دادرسی و لزوم نظارت قضایی رییس قوه قضاییه در عدم اجرای احکام خلاف شرع بین دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به شرح مواد آتی ابلاغ‌‌‌ می‌گردد.

ماده ۱

بررسی آراء قطعی در اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و تشخیص خلاف شرع بیّن و جلوگیری از اجرای آن از اختیارات رییس قوه قضاییه می‌باشد.

ماده ۲

رییس دیوانعالی کشور دادستان کل کشور و رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در اجراء وظایف قانونی خود چنانچه با آراء خلاف شرع بین مواجه شوند، طبق تبصره ۳ ماده ۴۷۷ قانون مذکور مراتب را به رییس قوه قضائیه اعلام‌‌‌ می‌نمایند.

ماده ۳

قاضی صادرکننده حکم و یا سایر قضات مرتبط با پرونده و قضات اجراء احکام موظفند در مواجهه با آراء خلاف شرع بین مراتب را حسب مورد به نحو مستدل به رییس حوزه قضایی با دادستان اعلام کنند. روسای حوزه‌‌‌‌های فضایی و دادستانها در راستای وظیفه نظارتی خویش چنانچه معتقد باشند رای صادره خلاف شرع بین‌‌‌ می‌باشد، موظفند حسب مورد با تنظیم گزارش و استدلال بر خلاف شرع بین بودن رای، مراتب را به رییس کل دادگستری استان اعلام نمایند.

ماده ۴

رییس کل دادگستری استان پس از وصول گزارش حداکثر ظرف دو ماه پس از اخذ نظریه مشورتی حداقل دو نفر از قضات مجرب و با سابقه، در صورت تشخیص خلاف شرع بین بودن، نظر خود را به صورت مستند و مستدل و با ذکر کلاسه پرونده، شماره دادنامه، دادگاه و نام قضات صادر کننده رای و مشخصات طرفین پرونده به ضمیمه رای قطعی به دفتر رییس قوه قضاییه اعلام‌‌‌ می‌نماید و در صورت عدم تشخیص خلاف شرع بین، مراتب را طی شرحی مکتوب و در پرونده نظارتی بایگانی‌‌‌ می‌نماید‌‌‌‌.

ماده ۵‌

دستگاههای اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اعمال ماده ۴۷۷ قانون مذکور در صورتی که دلیل و مستند کافی برای اثبات خلاف شرع بیّن بودن دادنامه صادره داشته باشند‌‌‌ می‌توانند درخواست خود را با ذکر کلاسه پرونده‌‌‌‌، مشخصات طرفین‌‌‌‌، علت درخواست و جهت خلاف شرع بین دانستن دادنامه به صورت مستدل به ضمیمه تصویر دادنامه یا دادنامه‌‌‌‌های صادره حسب مورد، برای دادگستری کل استان مربوط با سازمان قضایی نیروهای مسلح ارسال نمایند. مراجع مذکور درخواست متقاضی را بررسی و طبق ماده ۴ این دستورالعمل اقدام‌‌‌ می‌نمایند. بدیهی است در خواست‌‌‌‌های ناقص با فاقد شرایط مذکور قابل بررسی و ترتیب اثر نخواهد بود.

ماده ۶

با وصول درخواست اعمال ماده ۴۷۷ ق.آ.د.ک، در صورت ارجاع آن به حوزه معاونت قضایی با مشاورین چنانچه پرونده مورد مطالبه قرار گرفت، مرجع مربوط موظف است اصل پرونده را پس از برگ شماری ارسال نماید و از فرستادن بدل پرونده با لوح فشرده خودداری شود‌‌‌‌.

ماده ۷‌

معاونت قضایی، قضات و مشاورین با تهیه و تنظیم گزارش دقیق‌‌‌‌، مستند و مستدل، جهات خلاف شرع بین را در حداقل زمان به ضمیمه پرونده برای دفتر ریاست قوه قضاییه ارسال‌‌‌ می‌نمایند.

ماده ۸

چنانچه رییس قوه قضائیه در زمان بازنگری، دستور توقف اجرای حکم را صادر نماید‌‌‌‌، در صورت رد اعاده دادرسی، مراتب لغو توقف توسط معاون قضایی به مرجع قضایی اعلام‌‌‌ می‌گردد تا مطابق حکم صادره اقدام نماید‌‌‌‌.

ماده ۹

در صورت موافقت رییس قوه قضائیه با تجویز اعاده دادرسی، پرونده محاکماتی به پیوست نظریه قضات و کارشناسان قوه قضائیه از طریق معاونت قضایی در اجرای ماده ۴۷۷ قانون مذکور جهت رسیدگی به دیوانعالی کشور ارسال و رونوشت نامه برای پیگیری به دادگستری استان مربوطه ارسال‌‌‌ می‌گردد.
تبصره‌‌‌‌- با تجویز اعاده دادرسی توسط رییس قوه قضائیه اجراء حکم تا حصول نتیجه قطعی به تعویق‌‌‌ می‌افتد.

ماده ۱۰‌

با وصول پرونده در دیوانعالی کشور، رییس دیوان یا معاون قضایی وی پرونده را جهت رسیدگی به یکی از شعب خاص ارجاع‌‌‌ می‌نماید. شعبه مرجوع الیه موظف است مبنیاً بر نظر رییس قوه قضائیه‌‌‌‌، ضمن نقض رای قطعی قبلی رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی را معمول و اقدام به صدور رای نماید
تبصره‌‌‌‌- دفتر دیوانعالی کشور موظف است پس از صدور رای نسخه ای از رای دیوان را جهت درج در سابقه نظارتی به معاونت قضایی قوه قضائیه ارسال و پرونده محاکماتی متضمن رای جدید را به دادگستری استان یا سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوطه اعاده نماید.

ماده ۱۱‌

این دستورالعمل در ۱۱ ماده و ۲ تبصره در تاریخ ۷/۹/۱۳۹۸به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

 

نظرات مشورتی

رسیدگی در شعب خاص دیوان عالی کشور

توضیحات:

نظریه مشورتی شماره:    ۷/۹۹/۱۲۵۰       مورخ: ۱۳۹۹/۰۹/۰۲

استعلام:

با توجه به این که اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفري در صلاحیت شعب خاص دیوان عالی کشور می باشد ولی شعبی از دیوان، بعد از نقض رأي در راستاي ماده ۴۷۷ این قانون پرونده را جهت رسیدگی اعاده تا پس از صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادسرا پرونده توسط دادگاه کیفري رسیدگی شود با توجه به این که امکان رسیدگی توسط دادگاه مطابق قانون میسّر نیست تکلیف چیست؟

پاسخ:

با توجه به این که مطابق تبصره یک ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفري مصوب ۱۳۹۲، آراي قطعی مراجع قضایی (اعم از حقوقی و کیفري) شامل احکام و قرارهاي دیوان عالی کشور، سازمان قضایی نیروهاي مسلح، دادگاههاي تجدید نظر و بدوي، دادسراها و شوراهاي حل اختلاف، می تواند مورد تجویز اعاده دادرسی از سوي رئیس قوه قضائیه قرار گیرد و تعیین شعب خاصی در دیوان عالی کشور براي رسیدگی به مواردي که مورد تجویز اعاده دادرسی به لحاظ تشخیص خلاف شرع بین بودن، قرار گرفته است، به معناي نادیده انگاشتن و نفی قواعد و اصول عام حاکم بر رسیدگی هاي قضایی و صلاحیت مراجع قضایی نمی باشد و لذا تجویز رسیدگی شعب خاص یادشده به صورت ماهیتی و شکلی، صرفاً ناظر به مواردي است که به موجب قانون، رسیدگی هاي مزبور معارض با مصرّحات قانونی و نظام حاکم بر دادرسی و اصول و قواعد آمره آن نباشد و باید در چارچوب قواعد آمره دادرسی و رعایت حقوق تضمین شده اصحاب دعوي صورت پذیرد، بنابراین چنانچه، قرار نهایی دادسرا (نظیر منع تعقیب و موقوفی تعقیب) خلاف شرع بین تشخیص داده شود، در این صورت صرف نظر از مشکلات عملی موجود نظیر بعد مسافت و حجم امور محوله و توجه به شؤون و جایگاه شعب دیوان عالی کشور، امکان رسیدگی ماهیتی دیوان پس از نقض قرار یادشده، به لحاظ اینکه مطابق ضوابط قانونی، موضوع علی القاعده نیازمند انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا و در صورت طرح در دادگاه با صدور کیفرخواست می باشد، وجود ندارد و اساساً به نظر نمی رسد مقنن با وضع ماده ۴۷۷ قانون صدرالذکر، انتفاء یا نقض قواعد عام دادرسی نظیر لزوم رسیدگی دو مرحله اي به ماهیت دعاوي و یا لزوم طی مراحل دادرسی کیفري (اعم از مراحل تحقیقات مقدماتی، دادگاه بدوي و تجدید نظر) را مد نظر داشته است؛ بلکه ذکر عبارت «رأي قطعی صادر نماید» در ماده، دلالت بر لزوم لازم الاتباع و لازم الاجرا بودن تصمیم شعب خاص دیوان (صرف نظر از شکلی یا ماهیتی بودن آن) براي مراجع ذیربط (و از جمله مراجع قضایی تالی) دارد. بنابراین، جز در مواردي که به لحاظ سبق رسیدگی ماهیتی، امکان ورود ماهیتی شعب خاص دیوان و صدور رأي وجود دارد، در سایر موارد، مانند آنچه در فرض سؤال آمده است، درصورت نقض قرار دادسرا و دادگاه از سوي شعبه خاص دیوان، رسیدگی ماهیتی مطابق موازین قانونی به عهده مراجع ذیربط تالی خواهد بود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار