خانه دادرسی کیفری ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۳۳

 ضابطان دادگستری مکلفند در جرایم منجر به سلب حیات، صحنه جرم و محل کشف جسد را با وسایل مناسب محصور کنند و تا حضور بازپرس یا صدور دستور لازم برای معاینه محل، در صورت ضرورت از ورود افراد و خروج آنان از محل جلوگیری کنند.

توضیحات ماده  ۱۳۳ قانون آئین دادرسی کیفری

  1.  ماده ۱ و ۲  «آیین نامه اجرایی حدود اختیارات، شرح وظایف و چگونگی بررسی صحنه جرم»، صحنه جرم و حفظ صحنه جرم را تعریف کرده اند. محصور کردن صحنه جرم یکی از اقداماتی است که مقام قضایی یا ظابطان تحت امر او در راستای حفظ صحنه جرم انجام می دهند. مطابق ماده ۲ آیین نامه سایر اقدامات به شرح ذیل هستند: « حفظ صحنه جرم عبارت است از كليه اقدامات و تدابير حفاظتي براي حفظ آثار، علايم و دلايل جرم و جلوگيري از امحاء آنها و يا تغيير و اضافه نمودن آثاري به صحنه جرم با روش‌هايي از قبيل محصور كردن، گماردن مأموران محافظ و ممانعت از تردد اشخاص غير مجاز و يا حيوانات.»
  2. عمدی یا غیر عمدی بودن جرمی که منجر به قتل شده است تاثیری در اقدامات مقامات قضایی در حفظ صحنه جرم ندارد و اطلاق ماده شامل همه فروض می شود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار