خانه دادرسی کیفری ماده ۱۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۴۱

 دستور مقام قضایی برای ورود به منازل، اماکن بسته و تعطیل، تحت هر عنوان باید موردی باشد و موضوعی که تفتیش برای آن صورت می‌گیرد، زمان، دفعات ورود، اموال، اماکن و نشانی‌ آنها به صراحت مشخص شود. ضابطان مکلفند ضمن رعایت دستورهای مقام قضایی، کیفیت تفتیش و بازرسی و نتیجه را در صورتمجلس تنظیم کرده، آن را به امضاء یا اثر انگشت متصرف برسانند و مراتب را حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت به مقام قضایی اعلام کنند.

توضیحات ماده  ۱۴۱ قانون آئین دادرسی کیفری

  1.  مطابق تبصره ماده ۵۳ همین قانون، اثر انگشت اشخاص زمانی اعتبار دارد که آنها قادر به امضاء نباشند. دستور قانونگذار در تبصره ماده ۵۳ در تمام مواردی که قانون اخذ امضاء یا اثر انگشت را مقرر نموده است جاری است.
  2.  با توجه به تاکید قانونگذار برای رعایت حقوق افراد و جلوگیری از اقدامات خودسرانه، نمی توان به استناد به دستور کلی مقام قضایی به مخفی گاه یا محل سکونت متهم وارد شد و اقدام به تفتیش و بازرسی نمود. تخلف از مفاد این ماده (صدور دستور کلی تفتیش) موجب محکومیت انتظامی برای بازپرس خواهد بود. بررسی تفصیلی این موضوع در ماده ۵۵ همین قانون و توضیحات ذیل ماده آمده است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار