خانه دادرسی کیفری ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۷۵

 استفاده از سامانه‏ های (سیستم‌های) رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

تبصره – شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‏ های رایانه ‏ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین ‏نامه ‏ای است که ظرف شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می ‏رسد.

نظرات مشورتی

توضیحات ماده  ۱۷۵ قانون آئین دادرسی کیفری

  1. منظور از مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی، مقررات مندرج در مواد ۶۴۹ به بعد قانون آیین دادرسی کیفری است.
  2. آیین نامه موضوع  این ماده در تاریخ در ۳۲ ماده و ۱۹ تبصره توسط وزیر دادگستری و با همکاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و در تاریخ ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ به تصویب رئیس قوه قضاییه شیخ صادق لاریجانی رسید.

نظرات مشورتی

گذشت شاکی به صورت تلفنی

نظریه شماره ۷/۹۹/۱۲۰۸                 مورخه ۱۳۹۹/۰۹/۰۹

استعلام:

نظر به اینکه مطابق مواد ۱۸۰ و ۱۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی رضایت در پرونده هاي حقوقی بایستی به صورت کتبی باشد و با عنایت به اینکه در قانون آیین دادرسی کیفري در خصوص رضایت و گذشت صورت گرفته در خارج از دادگاه مثل قانون آیین دادرسی مدنی تعیین تکلیف نشده است آیا رضایت و گذشت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت به صورت تلفنی نزد قاضی یا مدیر دفتر یا کارمند دفتر معتبر وقابل ترتیب اثر می باشد یا خیر؟

پاسخ:

مستفاد از مواد قانونی مربوط از جمله مبحث سوم از فصل یازدهم از بخش دوم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفري مصوب ۱۳۹۲ ،مقام قضایی ذيصلاح گذشت منجز شاکی را به هر نحو ولو از طریق سامانه هاي رایانه اي یا مخابراتی از جمله تلفن با رعایت مقررات دادرسی الکترونیکی احراز کند، باید به آن ترتیب اثر دهد؛ النهایه احراز هویت شاکی و صحت گذشت به طریق مقتضی با مقام قضایی ذي ربط است.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار