خانه حقوقی خانواده ماده ۲۳قانون حمایت خانواده

ماده ۲۳قانون حمایت خانواده

ماده ۲۳قانون حمایت خانواده
ماده بیست و سوم قانون حمایت خانواده

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

مجموعه قوانینقانون حمایت خانوادهفصل سوم ـ ازدواج

ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراءشدن این قانون بیماری هایی را که باید طرفین پیش از ازدواج علیه آنها واکسینه شوند و نیز بیماری های واگیردار و خطرناک برای زوجین و فرزندان ناشی از ازدواج را معین و اعلام کند. دفاتر رسمی ازدواج باید پیش از ثبت نکاح گواهی صادرشده از سوی پزشکان و مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دال بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماری های موضوع این ماده ویا واکسینه شدن طرفین نسبت به بیماری های مذکور را از آنان مطالبه و بایگانی کنند.

تبصره ـ چنانچه گواهی صادرشده بر وجود اعتیاد و یا بیماری دلالت کند، ثبت نکاح در صورت اطلاع طرفین بلامانع است. در مورد بیماری های مسری و خطرناک که نام آنها به وسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و اعلام می شود، طرفین جهت مراقبت و نظارت به مراکز تعیین شده معرفی می شوند. در مواردی که بیماری خطرناک زوجین به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منجر به خسارت به جنین باشد، مراقبت و نظارت باید شامل منع تولید نسل نیز باشد.

ماده قبلی                                                                                                                ماده بعدی

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام علیکم ؛ جناب وکیل محترم ؛ بنده یک بیماری ارثی داریم که ممکن به جنین منتقل بشه؛ این بیماری در آزمایش ازدواج مشخص نیست ؛ ایا عدم اعلام بیماری ام به زوج ؛ میتوانه بعد ازدواج منجر به درخواست طلاق زوجه شود ؛ ایا کتمان بیماری تدلیس در نکاح نیست ؟ و سوال اخرم اینکه آیا این امکان هست که با طی یک سند رسمی از خانمم رضایت محضری بگیرم و موضوع بگم که در آینده دچار مشکل نشوم و پرداخت مهریه را مشروط کنم در سند رسمی به قبول موضوع بچه دار نشدن بخاطر این مشکل یا نه ؟

    • سلام و درود
      باید مشخص نمایید که بیماری شما چه بیماری است. پاره ای از بیماری ها مطابق قانون به زوجه حتی بعد از ازدواج هم حق فسخ می دهد.
      سوال دوم شما را هم درست متوجه نشدم. اما آنچه مسلم است این است که در حال حاضر در حقوق ایران و رویه قضایی مهریه مشروط قابل قبول نیست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار