خانه مجازات اسلامی ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی

ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی

ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی

ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی

 کلیه مبالغ مذکور در این قانون و سایر قوانین از تاریخ تصویب آنها در مورد تمام جرائم و تخلفات از جمله مجازات نقدی، به‌ تناسب نرخ تورم اعلام‌ شده از سوی بانک مرکزی، هر سه سال یک‌ بار به‌ پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب هیأت‌ وزیران تعدیل و در مورد احکامی که بعد از آن صادر می‌شود، لازم‌الاجراء می‌گردد.

 

توضیحی کوتاه:

– ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی بشرح ماده ۵ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

– بر اساس تبصره دو ماده ۱۱۵ این قانون، مقررات این ماده شامل تعزیرات منصوص شرعی نمی شود.

– هیات وزیران به استناد ماده فوق، مبالغ مجازات نقدی جرایم و تخلفات مندرج در قوانین و مقررات مختلف را افزایش داد. این تعدیل در خصوص آن دسته از جزای نقدی انجام شده که تا کنون تعدیل نشده یا از آخرین زمان تعدیل آن سه سال گذشته است. متن کامل تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۹۹/۱۱/۰۸ هیات وزیران در خصوص «تعدیل میزان مبالغ مجازات نقدی جرایم و تخلفات مندرج در قوانین و مقررات مختلف» که طی نامه شماره ۱۵۳۹۷۳ مورخ ۹۹/۱۲/۲۵ معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد را می توانید اینجا مشاهده نمایید.

– قانون گذار در این ماده به جای واژه «افزایش» اصطلاح مبهم و کلی «تعدیل» را به کار برده است که گزندگی کمتری دارد. یعنی همان چیزی که به آن «یوفیمیزم» یا کلمات مثبت جایگزین می گویند.

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۸ قبل از اصلاح به این نحو تنظیم شده بود:

«کلیه مبالغ مذکور در این قانون و سایر قوانین از جمله مجازات نقدی، به تناسب نرخ تورم اعلام شده به وسیله بانک مرکزی هر سه سال یک  بار به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب هیأت وزیران تعدیل و در مورد احکامی که بعد از آن صادر می‌شود لازم الاجراء می‌گردد.»

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار