خانه دادرسی کیفری ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۲۷ آیین دادرسی کیفری

 آرای دادگاه‌ های کیفری جز در موارد زیر که قطعی محسوب می‌شود، حسب مورد در دادگاه تجدیدنظر استان همان حوزه قضایی قابل تجدیدنظر و یا در دیوان‌عالی کشور قابل فرجام است:

الف- جرایم تعزیری درجه هشت باشد.

ب- جرایم مستلزم پرداخت دیه یا ارش، در صورتی که میزان یا جمع آن ها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد.

تبصره ۱- در مورد مجازات‌های جایگزین حبس، معیار قابلیت تجدیدنظر، همان مجازات قانونی اولیه است.

تبصره ۲- آراء قابل تجدیدنظر، اعم از محکومیت، برائت، یا قرارهای منع و موقوفی تعقیب، اناطه و تعویق صدور حکم است. قرار رد درخواست واخواهی یا تجدیدنظرخواهی، در صورتی مشمول این حکم است که رأی راجع به اصل دعوی، قابل تجدیدنظرخواهی باشد.

توضیحات ماده:

    •  قرار بایگانی کردن پرونده موضوع ماده ۸۰ این قانون، در جرائم تعزیری درجه هشت، استثنائی بر بند الف ماده ۴۲۷ به حساب می آید و مستند به ماده ۸۰ قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر  است.
    • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۹۲۲ مورخه ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ چنانچه افرادي به نحو جداگانه نسبت به  فرد واحدي ضرب و جرح عمدي وارد آورند، نصاب و ضابطه مقرر براي تجدیدنظرخواهی نسبت به رأي صادره، میزان صدماتی است که هر یک از آنان وارد آورده اند و نه مجموع دیات متعلقه.
    • آراء دادگاه اطفال و نوجوانان علی رغم اینکه دادگاه کیفری است، بر اساس ماده ۴۴۵ این قانون در تمام موارد قابل تجدیدنظرخواهی است.
    • مواد ۴۷۶ و ۴۷۷ این قانون راجع به مراجعی است که آرای قطعیت یافته رسیدگی می کنند.
    • بر خلاف مواد ۵ و ۳۳۱ قانون آئین دادرسی مدنی که بر اصل قطعیت آراء تاکید دارند، قانونگذار در یک نرمش و انعطاف معقول و منطقی از این اصل فاصله گرفته و در ماده ۴۲۷ مطابق رویه و عرف جاری محاکم، اصل را بر عدم قطعیت آراء نهاده است و آرای قطعی را به عنوان امری استثنائی در نظر گرفته است.
    • اعتراض به آرای محاکم بر حسب این که مرجع رسیدگی کننده کجا باشد می تواند تجدیدنظرخواهی یا فرجام خواهی نام بگیرد. اگر مرجع رسیدگی به اعتراض دادگاه تجدیدنظر استان باشد، عنوان اعتراض تجدیدنظرخواهی است. اگر هم مرجع اعتراض دیوان عالی کشور باشد فرجام خواهی نامیده می شود. در قانون آئین دادرسی سابق عنوان فرجام خواهی وجود نداشت.

    اصل تجدیدنظرخواهی از آرای کیفری در ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است: «هر کس مرتکب جرمی اعلام شود، حق دارد که اعلام مجرمیت و محکومیت  او به وسیله یک دادگاه عالی تر طبق قانون مورد رسیدگی واقع شود

  •  در رسیدگی از باب تجدید نظرخواهی از قرارهای اناطه و رد درخواست واخواهی و رد درخواست تجدیدنظرخواهی تهیه گزارش در دادگاه تجدید نظر الزامی است. (+)

رأی وحدت‌ رویه شماره ۷۵۴ مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ هیات‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

موضوع رای :رای دادگاه کیفری یک نسبت به تایید قرار منع تعقیب صادره از دادسرا در خصوص جرایم بندهای مذکور در ذیل ماده ۲۷۳ قانون آیین دادرسی کیفری قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

با عنایت به اینکه حسب مقررات مواد ۳۰۲ و ۴۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوّب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی، آراء صادره از محاکم کیفری یک در جرایم موضوع بندهای مذکور در ذیل ماده ۲۷۳ قانون مذکور قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و به موجب ماده ۴۲۷ قانون فوق‌الذکر و تبصره ۲ آن، آراء صادره غیرقطعی اعم از محکومیت، برائت یا قرارهای منع و موقوفی تعقیب است که مطابق مقررات قانونی حسب‌مورد قابل‌تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی در مرجع ذی‌صلاح قضایی است، لهذا چنین مستفاد می‌گردد که رای دادگاه کیفری یک نسبت به تایید قرار منع تعقیب صادره از دادسرا در خصوص جرایم فوق‌الاشاره قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. بر این اساس، رای شعبه هفتم دیوان عالی کشور که با این نظر مطابقت دارد به اکثریت آراء صحیح تشخیص داده می‌شود. این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیرآن لازم‌الاتباع است.
هیات‌ عمومی دیوان‌ عالی‌ کشور

پی نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند. اگر شما هم نکته یا نظری دارید خوشحال می شویم که دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ارائه نظریات گوناگون بر غنای مطلب خواهد افزود. اگر هم مطالب این صفحه را مفید می دانید، می توانید از طریق شبکه های اجتماعی در قسمت پائین با دیگران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام میخواستم بدونم ماده ۴۲۷ زندان داره یا نه،چون قاضی پروندم با استناد به این ماده وهمچنین به لحاظ کمتر از یک دهم بودن دیه (نیم درصد دیه کامل یک
    انسان) این رای رو صادر کرده وقطعی هم میباشد

    • سلام
      وقت بخیر
      با توضیحی که شما دادید خیر. یعنی محکومیت شما صرفا پرداخت دیه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار