خانه مدنی ماده ۴۴۹ قانون مدنی

ماده ۴۴۹ قانون مدنی

ماده ۴۴۹ قانون مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۴۴۹

 فسخ به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن نماید حاصل می شود.

قبلی / بعدی

توضیحات ماده:

۱- مطابق نظریه مشورتی شماره ۱۸۷۰/۹۶/۷ مورخه ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ اثر فسخ با اعمال حق فسخ از طرف صاحب حق فسخ محقق می شود و اعلام آن به طرف مقابل، تأثیری در این امر ندارد؛ هرچند برای جلوگیری از تبعات منفی آن، اقتضاء دارد مراتب فسخ به طرف مقابل اعلام شود. ماده ۴۴۹ و ماده ۴۵۱ قانون مدنی مؤید این معنی است.

۲- بر اساس نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۲۷۴۹ فسخ عمل حقوقی و از جمله ایقاعات است، با ابزار اراده انشایی از سوی دارنده حق فسخ، قرارداد از بین می رود و حکم دادگاه مبنی بر فسخ قرارداد نیز صرفاً تایید کننده فسخ اعمال شده است. بنابراین انصراف محکوم له از فسخ تأثیری نخواهد داشت. البته لازم به یادآوری است که حکم دادگاه مبنی بر تأیید فسخ قرارداد از جمله احکام اعلامی است و عملیات اجرایی خاصی برای آن متصور نیست.

۳- مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۳۲۸۵ فسخ عقد فقط به اراده صاحب حق، انشا و به طرف مقابل اعلام می شود، لذا اعلام فسخ به طرف مقابل منحصر به ارسال اظهارنامه نیست و به هر طریق دیگری که فسخ به طرف دیگر اعلام گردد، فاقد اشکال قانونی است، زیرا آن چه که موضوعیت دارد اطلاع طرف مقابل از اعلام فسخ می باشد و اظهارنامه یکی از وسایل این اعلام می باشد و صرفاً طریقیت دارد.

۴- طرح دعوا با عنوان اعلام فسخ معامله اصولاً با قرار عدم استماع مواجه می شود. چرا که صرف اعلام به مشروط علیه برای تحقق فسخ، کافی است. طرح چنین دعوایی تحت عنوان تایید فسخ معامله و امثال آن نیز به صورت ابتدایی فاقد جنبه ترافعی است، مگر این که مقدمه طرح دعوای دیگری مثل استرداد ثمن یا ابطال سند و امثال آن باشد. (+)

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی
5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار