خانه دادرسی مدنی ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

خواهان حق دارد ضمن تقديم دادخواست يا در اثناي دادرسی و يا به‌ طور مستقل جبران خسارات ناشی از دادرسی يا تأخير انجام تعهد‌ يا عدم انجام آن را كه به علت تقصير خوانده نسبت به اداء حق يا امتناع از آن به وی وارد شده يا خواهد شد، همچنين اجرت‌المثل را به‌ لحاظ عدم‌ تسليم خواسته يا تأخير تسليم آن از باب اتلاف و تسبيب از خوانده مطالبه نمايد.

‌خوانده نيز مي‌تواند خسارتی را كه عمداً از طرف خواهان با علم به غير مُحق بودن در دادرسی به او وارد شده از خواهان مطالبه نمايد.

‌دادگاه در موارد ياد شده ميزان خسارت را پس از رسيدگی، معين كرده و ضمن حكم راجع به اصل دعوا يا به موجب حكم جداگانه محكوم‌ٌعليه را به تأديه‌ خسارت ملزم خواهد نمود.

‌در صورتی كه قرارداد خاصی راجع به خسارت بين طرفين منعقد شده باشد برابر قرارداد رفتار خواهد شد.

‌تبصره ۱ -در غير مواردي كه دعواي مطالبه خسارت مستقلاً يا بعد از ختم دادرسي مطرح شود مطالبه خسارت هاي موضوع اين ماده مستلزم تقديم‌ دادخواست نيست.

‌تبصره ۲ -خسارت ناشی از عدم‌النّفع قابل مطالبه نيست و خسارت تأخير تأديه در موارد قانونی، قابل مطالبه می باشد.

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

6 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از توجه شما
      در مورد مفهوم خسارت در (متن ماده) کاملا توضیح داده شده. اما قانونگذار در تبصره ۱ این ماده گفته اگر شما علاوه بر خواسته اصلی درخواست محکومیت خوانده به پرداخت خسارت هم دارید، فقط کافیه که بعد از عنوان خواسته اصلی بنویسید: «… و مطالبه مطلق خسارات». در این صورت دادگاه علاوه بر رسیدگی به خواسته اصلی مکلف است در خصوص خسارات هم تعیین نکلیف نماید. اما اگر این درخواست (مطالبه خسارت) از دادگاه همراه با خواسته اصلی مطالبه نشد، باید به صورت جداگانه در قالب دادخواست تقدیم دادگاه شود. امیدوارم ابهام برطرف شده باشد.

  1. سلام خریدار به تعهد خود عمل نکرده یعنی در خرید آپارتمان پول کامل را پرداخت نکرده رفته دادگاه تقاضای الزام به سند و وجه التزام نموده دادگاه هم به نفع خریدار رای صادر کرده آیا این رای درست است در صورتیکه خریدار هنوز بخشی از ثمن معامله به فروشنده پرداخت ننموده است . تکلیف فروشنده چیست چگونه می تواند تقاضای این خسارت بعد از اثبات عدم پایبندی خریدار به تعهدات خود نماید

    • سلام
      گاهی در قرارداد ضمانت اجرای عدم پرداخت ثمن در مواعد معین، فسخ یا انفساخ قرارداد است. گاهی نیز چنین شرطی در کار نیست. به هر حال باید دید ضمانت اجرای عدم پرداخت ثمن معامله در قرارداد شما چه بوده و بر اساس همان شرایط اقدام قانونی لازم را انجام داد.

  2. سلام و وقت بخیر
    من در خصوص پرونده طلاقم شوهرم دادخواست فسخ نکاح داد و بعد از ۶ ماه تونستم ایشون رو محکوم کنم و تقاضای فسخ ایشون رو رد کنم حالا دادخواست استرداد هزینه دادرسی و حق الوکاله و تاخیر در تادیه دادم ولی قاضی اومده با رجوع به بند میانی ماده ۵۱۵ قانون مدنی دادخواستم رو رد کرده میخواستم بدونم چطوری تجدید نظر بدم که محکوم نشم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار