خانه حقوقی خانواده ماده ۶ قانون حمایت خانواده

ماده ۶ قانون حمایت خانواده

ماده ۶ قانون حمایت خانواده
ماده ششم قانون حمایت خانواده

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

مجموعه قوانینقانون حمایت خانوادهفصل اول ـ دادگاه خانواده

ماده ۶ قانون حمایت خانواده

مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضاء ضرورت برعهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد. در این صورت، دادگاه باید در ابتداء ادعای ضرورت را بررسی کند.

 

ماده قبلی                                                                                                                ماده بعدی

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

نظرات مشورتی

توضیحات ماده ۶ قانون حمایت خانواده

  • قسمت هائی از این ماده را باید تاسیس جدیدی در حقوق ایران به حساب آورد. به نحوی که با هیچ یک از قالب های تعریف شده یِ نمایندگی در قانون ایران، از قبیل وکالت، ولایت، قیمومت و … انطباق ندارد.
  • با تصویب ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، مادر یا هرشخصی که حضانت طفل یا محجور را به عهده دارد، در امر مطالبه نفقه ، همان اختیار قیم را قانوناً دارا می باشد. بنابراین نیازی به تعیین قیم موقت نیست. (+)
  • بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، نگهداری و حضانت طفل زیر هفت سال با مادر است و مادر حق دارد برای مطالبه نفقه فرزند از جانب او به طرفیت شخصی که تکلیف به پرداخت نفقه دارد طرح دعوا نماید. سوالی که مطرح است این است که اگر طفلی بالای هفت سال باشد و از طرف دادگاه هم رای بر حضانت مادر صادر نشده باشد آیا حکم ماده ۶ قانون حمایت خانواده در آن صورت نیز جاری خواهد بود؟                                                      بر اساس نظریه مبتنی بر اتفاق آراء قضات دادگاه تجدید نظر استان تهران، در این حالت حضانت پیشینِ مادر استصحاب می شود و مادر همچنان حق طرح دعوا برای مطالبه نفقه  فرزند را دارد. هر چند موضوع «اقتضاء ضرورت» که در ماده آمده باید روشن شود تا بتوان بعد از هفت سالگی نیز برای مادر بر اساس اصل استصحاب حق مطالبه قائل شد و الّا اگر ضرورتی در کار نباشد موضوع استصحاب هم منتفی است.

نظرات مشورتی

<strong> مادر قائم مقام طفل در دعوای نفقه می باشد </strong>

شماره ۸۴۸/۹۲/۷        مورخه  ۷/۵/۹۲

سوال

با توجه به ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱/۱۲/۹۱ که مقررداشته است «مادر یا هرشخصی که حضانت طفل یا نگهداری محجور را به اقتضای ضرورت برعهده دارد حق اقامه دعوا برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد و….» آیا مقصود درماده مذکوراین است که مادراصالتا می توان اقامه دعوی کند یا باید به نمایندگی از صغیر یا محجور اقامه دعوی نماید؟ به عبارت دیگر مادر می تواند در دادخواست نام خود را به عنوان خواهان قید کند یا باید فرزند صغیر یا محجور را به عنوان خواهان دردادخواست قید و خود را به عنوان نماینده درستون نماینده دادخواست قید نماید ؟

 پاسخ

در ماده ۶ قانون حمایت خانواده مصوب۱/۱۲/۱۳۹۱ نوعی نمایندگی قانونی به مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضاء ضرورت بر عهده دارد داده شده است که بتواند نفقه ایشان را از کسی که قانوناً مکلف به انفاق می باشد مطالبه کند بنابراین طرح دعوی مزبور بالاصاله نیست زیرا این مبلغ را برای خودش مطالبه نمی کند، در حقیقت با تصویب این ماده مادر یا هر شخص که حضانت طفل یا نگهداری محجور را بر عهده دارد در امر مطالبه نفقه همان اختیار قیم را قانوناً دارا می باشد.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار