خانه دادرسی کیفری ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۶۶ (اصلاحی ۹۴/۳/۲۴)

سازمان های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می توانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

تبصره ۱- (اصلاحی ۹۴/۳/۱۴) در صورتی که جرم واقع شده دارای بزه دیده خاص باشد، کسب رضایت وی جهت اقدام مطابق این ماده ضروری است. چنانچه بزه دیده طفل، مجنون و یا در جرائم مالی سفیه باشد، رضایت ولی، قیم یا سرپرست قانونی او أخذ می شود. اگر ولی، قیم یا سرپرست قانونی، خود مرتکب جرم شده باشد، سازمان های مذکور با أخذ رضایت قیم اتفاقی یا تأیید دادستان، اقدامات لازم را انجام می دهند.

تبصره ۲- ضابطان دادگستری و مقامات قضایی مکلفند بزه‌دیدگان جرایم موضوع این ماده را از کمک سازمان‌های مردم‌نهاد مربوطه، آگاه کنند.

تبصره ۳- اسامی سازمان‌های مردم‌نهاد که می‌توانند در اجرای این ماده اقدام کنند، در سه‌ماهه ابتدای هر سال توسط وزیر دادگستری با همکاری وزیر کشور تهیه می‌شود و به تصویب رییس قوه‌قضاییه می‌رسد.

تبصره ۴- (الحاقی ۹۴/۳/۲۴) اجرای این ماده با رعایت اصل یکصد و شصت و پنجم (۱۶۵) قانون اساسی است و در جرائم منافی عفت سازمان های مردم نهاد موضوع این ماده می توانند با رعایت ماده (۱۰۲) این قانون و تبصره های آن تنها اعلام جرم نموده و دلایل خود را به مراجع قضائی ارائه دهند و حق شرکت در جلسات را ندارند.

توضیحات ماده  ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری

  1.  سازمان های مردم نهاد مندرج در صدر ماده فوق حصری هستند و در نتیجه نمی توان دایره شمول آن را افزایش داد و مصادیق دیگری هم به آن افزود. به عنوان مثال موسسات حامی حیوانات در این دایره نمی گنجند.
  2.  این ماده به نوعی ابتکار و ابداع قانون گذار است که سابقه تقنینی در کشور را نداشته است. هر چند اصل طرح ناشی از اندیشه های مدرن حقوقی است، ولی در هر صورت قانون گذار با استفاده از اندیشه های مترقی حقوق غربی به سازمان های مردم نهاد یا همان چریتی ها این اذن را داده است که در مواردی نسبت به اعلام جرم اقدام کنند و حتی در تمام مراحل رسیدگی نیز شرکت نمایند.
  3.  به نظر می رسد که «شرکت» در تمام مراحل دادرسی، با «حضور» در دادرسی تفاوت داشته باشد. چرا که با توجه به اصل ۱۶۵ قانون اساسی محاکمات اصولا به صورت علنی برگزار می شود و حضور افراد در جلسات دادرسی بلامانع است. لذا حضور صرف در جلسات دادرسی امتیاز خاصی نیست که قانونگذار در این ماده به آن تصریح نموده باشد و این حق طبیعی همه شهروندان است که در تمام محاکمات حضور یابند و کسی نمی تواند مانع حضور آنها شود مگر در موارد خاص. علی ای حال با توجه به اینکه سازمان های مردم نهاد حق شرکت در تمام مراحل دادرسی را دارند به نظر می رسد شرکت در مراحل تحقیقات مقدماتی در دادسرا نیز شامل این حق باشد. 
  4. پیش از اصلاح این ماده، قانون گذار حق اعتراض به رای صادره را به سازمان های مردم نهاد داده بود که پس از اصلاح ماده این قسمت حذف شد و در حال حاضر چنین حقی وجود ندارد.
  5.  توجه به این نکته ضروری است که سازمانهای مردم نهاد این ماده «شاکی» محسوب نمی شوند بلکه موقعیت اعلام کننده جرم را دارند. اما با این حال امتیازات بیشتری نسبت به اعلام کننده جرم عادی در قانون برای آنها در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال این سازمانها: «حق معرفی نماینده به منظور حضور در دادسرا و دادگاه، حق دریافت ابلاغیه برای شرکت در جلسات و همچنین حق اظهار نظر و ارائه دلیل» را دارند.
  6.  اعلام جرم حق هر شهروندی است و تمامی شهروندان می توانند اعلام جرم نمایند و صرف اعلام جرم نیاز به موافقت و اذن مقام قضایی را لازم ندارد. بنابراین به نظر می رسد مراد از تبصره یک این ماده که مقرر داشته: اگر جرم دارای بزه دیده خاص باشد، کسب رضایت او برای اقدام ضروری است،  اقدامات بعد از اعلام جرم، یعنی شرکت در فرایند دادرسی باشد. پس چنانچه بزه دیده اجازه اعلام جرم را نداد این امر مانع از آن نیست که سازمان های مردم نهاد اعلام جرم نمایند. اما پیگیری موضوع نیاز به رضایت بزه دیده یا اولیا و نمایندگان قانونی او را دارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار