خانه دادرسی مدنی ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی

‌ماده ۹۵

عدم حضور هر یک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی‌ که دادگاه به اخذ‌ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده در جلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین‌ در صورتی که با دعوت قبلی هیچ‌ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح رای صادر کند دادخواست ابطال‌ خواهد شد.

 

توضیحات ماده:

  • حتی با وجود دعوت از اصحاب دعوا برای ادای توضیح، اصحاب دعوا می توانند توضیحات خود را در قالب لایحه به دادگاه ارسال کنند و حضور فیزیکی الزامی نیست مگر این که بر اساس ماده ۹۴ همین قانون دادرس حضور شخص خواهان یا خوانده یا هر دو را لازم دانسته باشد که در این صورت مکلف به حضور هستند. هر چند در ماده ۹۴ ضمانت اجرای عدم حضور ذکر نشده است.
  • عدم حضور شخص خوانده حتی اگر در احضاریه تصریح به حضور شده باشد علی الاصول ضمانت اجرایی خاصی ندارد. اما عدم حضور خوانده در مواردی می تواند ضمانت اجرای سنگینی به همراه داشته باشد  از جمله در خصوص موضوع ماده ۲۸۶ این قانون که دادگاه قرار اتیان سوگند صادر کرده است.
  • اگر خواهان و خوانده در جلسه نخست دادرسی در دادگاه حاضر نشوند، دادگاه در صورتی می تواند به استناد لزوم اخذ توضیح از خواهان دادخواست را ابطال کند که قبلاً ضرورت اخذ توضیح را در اخطاریه به اطلاع خواهان رسانده باشد. (+)

 

منبع: روزنامه رسمی کشور

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

8 دیدگاه‌ها

  1. سلام وعرض وقت بخیر خدمت جناب آقای بنی جمالی بزرگوار آیا ملکی که دارای سند رسمی می باشد با یک نامه کذب می شود سند رسمی را که با استعلام از مراجع قانونی گفته شده را باطل نمود در صورتی که مالک زند ه می باشد ونه بخشیده ونه فروخته وملک به نفر سومی فروخته شده است لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر ارادتمند شما محمد مرادی.

    • سلام و درود
      جناب مرادی در حال حاضر مطابق رویه محاکم در مواردی می توان سند رسمی را با سند عادی بی اثر نمود.

      • [باعرض سلام وعرض خسته نباشید.درست می فرماِیید آقا در صورتی که فروخته باشد یا اینکه به صورت رسمی وقانونی بخشیده باشد.نه اینک موضوع نامه به جهاد کشاورزی باشد واز باب اینکه زمینها را سازمان جنگلها ومراتع دارد می گیرد بیاانگشت بزن تا من از زمینها شما مواظبت کنم درحالی که نه محضری میباشد ونه دو نفر عادل وشاهد امضا کرده باشد اینطور که خود تشویق افراد به کلاهبرداری می باشد پس بعداز آن نامه سند رسمی از ثبت واسناد گرفته شده که درسند نیز قید گردیده که این ملک قبل از این به هیچ شخص حقیقی وحقوقی فروخته یا بخشیده نشده وحتی استعلام از اداره کشاورزی واداره دارایی و اداره منبع آبخیزداری حتی استعلام گرفته شده وقانونی نیز می باشد طبق ماده ۲۲قانون ثبت اسناد واملاک کشور اداره ثبت نباید وقتی که شخص بیسواد دارد متضرع می شوداز حق او دفا ع کند که سند بهوی داده شده پس این چطور می شود آقا باتشکر وارادت….؟؟؟؟؟؟؟؟

        • سلام و ارادت
          جناب مرادی موضوع پرونده شما دارای ابعاد حقوقی متنوعی است که امکان پاسخ گویی به آن در قالب کامنت ممکن نیست.

  2. سلام وقت بخیر، بنده به حکم رای شورای حل اختلاف واخواهی دادم و پذیرفته شده .با توجه به فاصله ۲ هزارکیلومتری بنده تا محل رسیدگی به واخواهی مسافت است .میتوانم لایحه از خدمات قضایی بفرستم؟ درضمن به ماده هم اشاره شده در صورت عدم حضور طبق ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی ابطال خواهد گردید
    با تشکر

    • سلام
      وقت بخیر
      بله شما می تونید برای جلسه دادرسی لایحه ارسال بفرمایید، ولی باید توجه داشت که مطابق ابلاغیه ای که برای شما ارسال شده اگر در حین رسیدگی قاضی دادگاه نیاز به توضیحاتی داشته باشه و شما در جلسه حاضر نباشید دادخواست ابطال می شود. البته ابطال دادخواست به معنی از بین رفتن کلی حق شما نیست. بلکه شما می توانید مجددا دادخواست دیگری تقدیم دادگاه نمایید. با این حال توصیه می شود که با یک وکیل در همان شهر مقر دادگاه صحبت کنید و به ایشان وکالت دهید.

  3. سلام وقتتون بخیر
    جلسه نفقه شرکت نکردم و رای صادر شد طبق ماده ۹۵ طرفین حضور پیدا نکردن و دادخواست رد شد و مهلت اعتراض ۲۰ روزه دارم اگر اعتراض کنم و بره تجدیدنظر نفقه تعیین میشه یا مجدد دادخواست بدم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار