خانه حقوقی مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق
مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

یکی از نکاتی که در رابطه با طلاق غالباً مورد پرسش و سوال قرار می گیرد این است که حق طلاق زنان چگونه است و پس از این که زن حق طلاق را به دست آورد نحوه اِعمال و اجرای آن به چه صورت است؟

در این مقاله تلاش می کنم موضوعات بالا را با جزئیات تمام بررسی کنم.

حق طلاق چیست؟

متاسفانه در ادبیات عمومی اصطلاحی رایج شده است که از منظر حقوقی، دقت چندانی ندارد و شاید بتوان گفت اصلا اشتباه است و آن هم اصطلاح حق طلاق است.

واقعیت این است که طلاق، حق نیست بلکه از نظر تقسیم بندی و تحلیل حقوقی، نوعی ایقاع به حساب می آید.

به این نحو که مرد به صورت یک طرفه می تواند به رابطه زناشویی خاتمه دهد. اما همانطور که می دانیم حق، از نظر حقوقی تعریف مشخصی دارد که طلاق قطعاً در دایره آن نمی گنجد. طلاق حق نیست، نه حق مالی نه حق غیر مالی.

در واقع آن چیزی که به اشتباه به عنوان حق طلاق در جامعه رایج شده و متاسفانه بعضاً توسط پاره ای از اصحاب حقوق هم به کار می رود در واقع وکالت در طلاق است.

به این صورت که مرد به زن خود وکالت می دهد تا به دادگاه مراجعه نماید و حکم طلاق را اخذ کند و نهایتاً هم آن را در دفتر ازدواج ثبت کند و خود را مطلّقه نماید.

پس بنابراین خوب است قبل از هر چیز این مسئله را با خودمان حل کنیم که: زن حق طلاق ندارد، بلکه حداکثر وکیل شوهر خود می شود تا به نمایندگی از او خود را طلاق دهد.

در این حالت زن از طرفی به عنوان نماینده شوهر عمل می کند و از طرف دیگر، خود به عنوان اصیل واقع می شود.

یعنی از طرف شوهر و به نمایندگی از او به عنوان طالِق و طلاق دهنده عمل می کند و خود نیز به عنوان اصیل شخصی است که طلاق داده می شود.

در عالم حقوق به این اقدام، معامله با خود می گویند. اما از آنجا که طلاق معامله یا عقد محسوب نمی شود، به کار بردن اصطلاح معامله با خود در این حالت خالی از مسامحه نیست.

علی ای حال زن با اخذ وکالت از شوهر می تواند به رابطه زناشویی پایان دهد. اما همانطور که می دانیم وکالت عقدی است جایز و شوهر می تواند هر لحظه که اراده کند آن را به هم بزند.

شاید طرح موضوع فوق زاید به نظر برسد، چرا که احتمالا عده ای خواهند گفت: این وکالت در ضمن عقد نکاح انجام می شود و اصطلاحاً چون در ضمن عقدِ خارجِ لازم، منعقد شده است تا زمانی که نکاح پا برجاست، وکالتِ ضمنِ آن هم به حیات خود ادامه می دهد.

این مطلب درست است و اگر این وکالت در ضمن عقد نکاح صورت گیرد از طرف شوهر قابل فسخ و به هم زدن نیست، امّا واقعیت این است که گاهی اوقات مشاهده می شود که این وکالت بعد از عقد نکاح اخذ می شود و متاسفانه در ضمن عقدِ خارجِ لازمِ دیگری هم درج نمی شود تا از طرف شوهر قابل فسخ نباشد.

به همین دلیل اگر قرار است وکالت در طلاق از شوهر گرفته شود و این وکالت بعد از ازدواج داده می شود، ضروری است تا در ضمن عقد لازمِ دیگری، مثلاً بیع، صورت گیرد.

به این نحو که مثلا مرد مالی به زن بفروشد و در ضمن آن، وکالت در طلاق به زن خود بدهد تا دیگر قابل فسخ نباشد.

اگر در مورد وکالت در طلاق  و خصوصا وکیل طلاق در اراک و همچنین  وکیل مهریه در اراک سوال یا ابهامی دارید، سوال خود را با ما در میان بگذارید. در سریع ترین زمان ممکن پاشخ شما ارسال و منتشر خواهد شد.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام ، جناب وکیل ، من ۱سال هست که با داشتن حق طلاق و گرفتن یکی از وکلا که خود را بهترین وکیل شهر یا وکیل تخصصی طلاق معرفی میکنند ، موفق به گرفتن طلاق از همسرم که اعتیاد هم دارد و زندان بخاطر حمل مواد داشته نشده ام ، وکیل فعلی ام را چطور میتوانم عزل کنم و خودم با توضیحات بالا شما ، اقدام کنم ؟ خسته شدم از این وضعیت لطفا کمکم کنید

    • سلام
      وقت بخیر
      به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و لایحه عزل وکیل را از طریق آنها به شعبه ارسال کنید.

  2. باسلام وخسته نباشید
    من ده ساله ازدواج کردم از سال ۹۴ اقدام کردم برای بارداری ولی شوهرم مشکل داره و فقط با عمل ìvfمیتونم بچه دار بشم.میخاستم بدونم آیا براساس بند ۱۰عقدنامه حق طلاق بامن هست؟

    • سلام
      وقت بخیر
      بند ۱۰ عقد نامه در مورد عقیم بودن و نابارور بودن است. در حال حاضر رویه غالب محاکم در این مورد این است که حکم به طلاق در شرایط مشابه شما می دهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار