خانه وکیل اراک وکیل انحصار وراثت در اراک

وکیل انحصار وراثت در اراک

آیا تا به حال با موردی مواجه شده اید که شخصی فوت کند و وراث آن مرحوم در خصوص پیگیری امور انحصار وراثت با یکدیگر اختلاف پیدا کرده باشند؟ در این موارد نهایتا یکی از ورثه (معمولا پسر یا پسر بزرگتر) پیگیر امور می شود و این پیگیری معمولاً با دلخوری و گلایه هم همراه می شود.
اما واقعیت این است که حل این موضوع چندان هم پیچیده و بغرنج نیست. بهترین و ساده ترین راه این است که درخواست انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت در اراک  انجام شود. خوشبختانه حق الوکاله انجام انحصار وراثت چندان زیاد هم نیست و اگر هر یک از ورثه مبلغ مختصری از سهم الارث خود را به این موضوع اختصاص دهند به راحتی می توانند موضوع را به وکیل واگذار نمایند. در این صورت ورثه زیر بار منت کسی نمی روند و سرافراز و سربلند و بدون دلخوری کار انحصار وراثت انجام می شود و کدورتی بر دل کسی نمی نشیند.

بهترین وکیل انحصار وراثت در اراک

اما پیش از پرداختن به اصل موضوع لازم است به یک سوال اساسی و بنیادین پاسخ دهیم و آن این که اصولا انحصار وراثت چیست؟
شاید سوال بالا سوالی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد و بسیاری از افراد تصور کنند که پاسخ آن بدیهی و روشن است و نیازی به توضیح ندارد. اما تجربه طولانی اینجانب در این رابطه نشان می دهد که در بیشتر موارد (اگر نگوییم همه موارد) وراث تصور صحیحی از موضوع انحصار وراثت ندارند.
اما واقعا انحصار وراثت چیست؟
پس از اینکه شخصی فوت می کند معمولا اشخاصی به عنوان وراث او شناخته می شوند که اموال متوفی به صورت قهری به آنها منتقل می شود. این که چه کسانی ورثه متوفی محسوب می شوند در قانون مدنی به تفصیل مشخص شده است و اگر مایل هستید بدانید وراث میت چه کسانی هستند و طبقات و درجات ارث به چه نحوی است چاره ای ندارید جز اینکه به آن قانون مراجعه نمایید. اما اصولا وراث در این خصوص مشکل چندانی ندارند. بلکه موضوع اصلی نحوه تقسیم اموال میت است.
با این حال از نظر قانون تقسیم اموال میت باید توسط ورثه درخواست شود و این درخواست منوط به شناسایی قانونی وراث است. به این صورت که ورثه باید وراثت خود ثابت کنند. ممکن است بگویید که اسامی وراث در شناسنامه متوفی درج شده است و این موضوع خود دلیل کافی و محکمی برای اثبات وراثت است. با وجودی که شناسنامه سندی است رسمی و از استحکام و قوت کافی برای اثبات ادعا برخوردار است اما در این مورد خاص «درخواست تقسیم ترکه» کافی نیست. چرا که ممکن است متوفی فرزندان یا وراث دیگری نیز داشته باشد که به هر نحو نام آنها در شناسنامه او قید نشده است. به عنوان مثال ممکن است متوفی همسر موقت اختیار کرده باشد و برای پنهان نگه داشتن موضوع برای فرزند خود شناسنامه نگرفته باشد. در هر صورت این موضوع محتمل است که وراث دیگری هم برای متوفی وجود داشته باشد. به همین دلیل قانون گذار برای صدور گواهی انحصار وراثت شرایطی را مقرر کرده است.

بهترین وکیل انحصار وراثت در اراک

در حال حاضر برای صدور گواهی انحصار وراثت چاره ای جز تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف وجود ندارد. برای این منظور وراث یا هر کدام باید به صورت جداگانه مبادرت به تقدیم دادخواست نمایند یا سایر وراث به یکی از ورثه وکالت دهد تا شخص اخیر به وکیل دادگستری وکالت دهد. همچنین همه وراث می توانند به وکیل دادگستری وکالت دهند تا وکیل پرونده آنها را تعقیب نماید.
قبل از این اقدام نیز شهادت نامه ای باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود و چند نفر شاهد در دفتر خانه به فوت متوفی و وراثت وارث شهادت دهند. در واقع این شهادت نامه یکی از اسناد و دلایل ضروری وکیل برای تقدیم دادخواست است.
پس از تقدیم دادخواست این پرونده به یکی از شعب شورای حل اختلاف ارجاع می شود. پس از ارجاع یک نوبت دادخواست انحصار وراثت در یکی از روزنامه های سراسری آگهی می شود تا چنانچه شخص دیگری مدعی وراثت است به این موضوع اعتراض نماید. اگر بعد از گذشت مدت قانون اعتراضی به شورا واصل نشد قاضی شورا مبادرت به صدور دادنامه یا همان گواهی انحصار وراثت می نماید.
به این ترتیب گواهی انحصار وراثت همان رای دادگاه است که در ضمن آن مشخص شده است ورثه انحصاری متوفی چه کسانی هستند. به این معنی که وراث منحصرا همین اشخاصی هستند که نام آنها در در دادنامه شورای حل اختلاف آمده است.
بنابراین همانطور که ملاحظه می فرمایید در این رای هیچ اثری از اموال و املاک و دارایی های متوفی وجود ندارد. اما بسیاری از افراد تصور می کنند که انحصار وراثت یعنی تقسیم اموال متوفی.

وکیل انحصار وراثت در اراک

تفاوت انحصار وراثت با تقسیم اموال متوفی در چیست؟
همان طور که توضیح داده شد تصور غالب این این است که انحصار وراثت همان تقسیم اموال متوفی است. با توضیح بالا این ابهام برطرف شد. اما سوال این است که رای انحصار وراثت چه فایده ای دارد؟ به این معنی که وراث که خود می دانستند که ورثه متوفی هستند و رای دادگاه تغییری در این وضعیت ایجاد نکرده است و حتی ممکن است این تصوّر به ذهن خطور نماید که اصولا اقدام برای اخذ گواهی انحصار وراثت امر عبث و بی فایده ای بوده است. اما واقعیت این است که تمام دعاوی بعدی که ممکن است به نحوی به اموال متوفی مربوط باشد منوط به ارائه گواهی انحصار وراثت است. به عنوان مثال اگر وراث قصد تقسیم یا افراز اموال متوفی را داشته باشند الزاما باید گواهی انحصار وراثت را به دادخواست خود پیوست کنند وگرنه دعوای آنها رد می شود. این موضوع در تمام موضوعاتی که به نحوی به متوفی مربوط است نیز حاکم است.
به نظر می رسد با توجه به توضیحات بالا بسیاری از ابهامات در رابطه با موضوع انحصار وراثت برطرف شده باشد. با این حال اگر در این خصوص سوال یا ابهامی برای شما وجود دارد می توانید در قسمت زیر همین صفحه آن را با ما در میان بگذارید. مطمئن باشید همکاران ما در سریعترین زمان ممکن و به صورت رایگان به تمامی سوالات شما در مورد انحصار وراثت پاسخ خواهند داد.
توضیحی دیگر:
این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

رزرو وقت مشاوره ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
WhatsApp
5/5 - (1 امتیاز)

10 دیدگاه‌ها

  1. سلام قربان
    یه دوستی از من درخواست کرده بیام دفتر خونه شهادت بدم که پدرش فوت کرده تا بتونه گواهی انحصار وراثت بگیره! چرا شهادت باید داد مگه دادگاه رسیدگی نمیکنه

    • سلام وقت بخیر
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل انحصار وراثت در اراک
      بله درسته یکی از مدارکی که برای درخواست انحصار وراثت لازم هست گواهی محضری شهوده که باید پیوست دادخواست باشه. این دادخواست در شورای حل اختلاف مطرح می‌شه و در صلاحیت دادگاه نیست

    • سلام وقت بخیر
      ممنون از توجه شما به مقاله بهترین وکیل انحصار وراثت اراک
      اصولاً از یک تا دوماه زمان می بره

    • سلام آقای وکیل
      ما پدرمون تازه فوت کرده برای انحصار وراثت و تقسیم ارثیه از کجا باید شروع کنم باید حتما وکیل بگیرم؟

      • سلام
        وقت بخیر
        ممنون از توجه شما به مقاله وکیل انحصار وراثت اراک
        برای گرفتن رأی انحصار وراثت نیازی به وکیل نیست. میشه دادخواست انحصار وراثت را از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی مطرح کرد و حدوداً دوماه هم طول می کشه و دشواری زیادی هم نداره. با این حال همه وراث می تونن به یک وکیل دادگستری وکالت بدن که وکیل اون کار را انجام بده

  2. سلام من پدرم فوت شده و مطلقه هستم برای درخواست حقوق متوفی برای خودم نیاز به اصل شناسنامه و کارت ملی پدرم دارن گواهی فوت رو از ثبت احوال براحتی گرفتم ولی بقیه مدارک رو برادر ناتنی بمن نمیده باید چکار کنم؟

    • سلام
      وقت بخیر
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل انحصار وراثت در اراک
      شما با اثبات فوت پدرتون و ارائه گواهی فوت ایشون دیگه نیازی به اصل شناسنامه و کارت ملی ایشون ندارید. اگر اداره مربوطه اصرار کردند از ثبت احوال نامه بگیرید و به اداره ای که پدرتون اونجا اشتغال داشتند ارائه بدین. ضمن این که خود اداره هم می تونه مکاتبه کنه با ثبت احوال.

    • سلام
      وقت شما بخیر
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل انحصار وراثت در اراک
      واقعیت اینه که پاسخ دقیق به این سوال کمی دشواره. اول اینکه باید دید ایا متوفی وصیت کرده یا نه و آیا از اموالی که قراره تقسیم بشه چیزی هم جزء وصیت هست یا نه و خیلی موضوعات دیگه. با این وجود اگر بخواهیم به صورت کلی و بدون توجه به این ظرایف نظر بدیم میشه گفت که بله حتی با وجود همسر متوفی هم میشه اموال یا همون ماترک را تقسیم کرد و البته خود همسر هم به عنوان وراث سهم می بره.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار