خانه قانون اساسی اصل ۳۶ قانون اساسی

اصل ۳۶ قانون اساسی

اصل ۳۶ قانون اساسی
اصل 36 قانون اساسی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

مجموعه قوانین ◄  قانون اساسی ◄فصل سوم – حقوق ملت

اصل ۳۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق‌ دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.

اصل قبلی                                                                                                                                          اصل بعدی

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و احترام خدمتم مقام محترم یک سوال دارم یک درگیری خانوادگی و شخصی داخل حریم خانه ی خودم رخ میدهد خارج از زمان و مکان اداره جرم توهین رخ میدهد از من شکایت میکنن محکوم به جزای نقدی میشوم و بعد از پرداخت جزای نقدی و مختومه شدن پرونده شاکی احکام دادگاه را به هیات تخلفات اداری اموزش و پرورش میبرند و هیات تخلفات میکوید رفتار خلاف شان شغلی و اداری هست و برای من مجازات انفصال موقت در نظر میگیرند..حالا این سوال را دارم که این ورود هیت تخلفات به زندگی شخصی من قانونی بوده است ؟

    • سلام و ارادت
      در بعضی از سازمان ها مقرراتی وجود دارد که مثلا اگر یکی از پرسنل محکومیت کیفری پیدا کند از نظر اداری هم مجازات خاص اداری مثل انفصال دائم یا موقت در مورد او اجرا می شود. باید به هیات تخلفات مراجعه نمایید و مستند رای آنها را بررسی نمایید. در هر صورت شما حق اعتراض به رای هیات تخلفات اداری را هم دارید.

    • متاسفانه یک درگیری کاملا خانوادگی خارج از زمان و مکان اداره و همچنین خارج از وظایف شغلی و اداری و در حریم خانه ی خودم برایم پیش میاید که منجر به توهین میشود و در دادگاه محکوم به جزای نقدی میشوم. و شاکی برای اینکه در اداره آبروی من را خدشه دار کند و مجدد بنده را متضرر کند احکام دادگاه را به هیات بدوی تخلفات اداری استان میبرند و هیات محترم بعد از بررسی میگوید رفتار خلاف شان شغلی و اداری دارم و برایم مجازات انفصال موقت صادر میکند که بعد هیات محترم تجدیدنظر در وزارتخانه انفصال را تبدیل به کسر از حقوق به مدت یک سال میکنند. آیا هیات های رسیدگی به تخلفات اداری میتوانند به مسائل خانوادگی شخصی و زناشویی کارمندان ورود کنن.؟ آیا محکومیت های کیفری که ریشه خانوادگی دارند جز تخلفات اداری هستند؟ آیا یک بار مجازات از سوی مرجع اولی که دادگاه میباشد برای بنده کافی نبود؟ اگر خود دادگاه تشخیص میداد خود محازات تبعی و تکمیلی در نظر میگرفت آیا هیات های میتوانن به مسایل که در حریم خانه کارمندان رخ میدهد و خارج از زمان و مکان اداره باشد رسیدگی کنند؟ بنده در دادگاه به خفیف ترین مجازات یعنی جزای نقدی و تعلیق مجازات محکوم شدم بعد در هیات تخلفات به سنگین ترین مجازات..آیا تناسب و ترتیب بین تخلف و مجازات رعایت شده است؟ در رای دادگاه که پیوست است عبارت مجازات خفیف و مساعد به حال محکوم علیه نوشته شده است..آیا این عبارت با مجازات انفصال و کسر از حقوق تناسب دارد؟ آیا کسی که بار اولش است تخلف میکند باید او را مجازات سنگین محکوم کرد؟ بر اساس اصل سی و ششم قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. با مشورتی که با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی داشته ام و با آن ها مکاتبه کرده ام کمیسیون فرمود که در جرم توهین آن هم خارج از زمان و مکان اداره و با موضوع خانوادگی در صلاحیت رسیدگی به هیات تخلفات اداری نیست فقط برخی از جرایم اگر در خارج از اداره هم اتفاق بیفتد هیات ها میتواند ورود کندگفتند که برای شما نهایت نهایت باید یک توصیه نامه صادر میکردند نه انفصال..

      • سلام
        وقت بخیر
        رسیدگی به مسائل خانوادگی شما در صلاحیت هیئت تخلفات اداری نیست. در هر صورت شما حق اعتراض به رای دارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار