خانه مجازات اسلامی ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات بازدارنده)

ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات بازدارنده)

ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات بازدارنده)

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۶۱۴ (اصلاحی مطابق ماده ۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری)

هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی‌ یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌ٌعلیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجرّی مرتکب یا دیگران گردد به حبس درجه ۶ محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌ٌعلیه مرتکب‌ به پرداخت دیه نیز محکوم می شود.
تبصره – در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس ‌محکوم خواهد شد.

توضیحات ماده:

  • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۱/۹۸ منظور از امثال چاقو، اشیائی فلزی است که دارای مماثلت عرفی با چاقو باشند، مانند دارا بودن دسته و نیز تیغه برنده که امکان جرح اشخاص توسط آنها وجود دارد. نظیر کارد آشپزخانه، قمه و شمشیر و به هر صورت معیار شناسایی امثال آنها «عرف» است. بنابراین اشیائی که عرفا بر آنها اطلاق عنوان «چاقو» یا «امثال چاقو» مصداق ندارد از شمول تبصره ذیل ماده ۶۱۴ قانون فوق الذکر به تشخیص مرجع قضایی رسیدگی کننده خارج خواهند بود.
5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار