خانه مدنی ماده ۲۴ قانون مدنی

ماده ۲۴ قانون مدنی

۲
ماده ۲۴ قانون مدنی

مجموعه قوانینقانون مدنیجلد اول – در اموالکتاب اول – در بیان اموال و مالکیت به طور کلیباب اول‌ – در بیان انواع اموالفصل سوم – در اموالی که مالک خاص ندارد ◄ ماده ۲۴

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۴

هیچ کس نمی‌تواند طُرُق و شوارع عامه و کوچه‌ هایی را که‌ آخر آن ‌ها مسدود نیست تملّک نماید.

قبلی / بعدی

 توضیحات ماده:

  نظریه شماره: ۷/۹۸/۱۹۸۵ مورخه ۱۳۹۹/۰۴/۱۱  شماره پرونده: ۱۹۸۵-۶۶-۹۸ع 

استعلام:

 با عنایت به درخواست تعدادي از شهروندان مبنی بر ایجاد راهبند و مسدود کردن کوچه های بن بست به شورای ترافیک شهرستان و مخالفت اداره حقوقی شهرداری با درخواست موصوف به دلیل اینکه معابر بن بست بالاي دو و سه خانوار در طرح تفصیلی شهر زنجان به عنوان معبر عمومی شناخته شده و شهرداری و دیگر نهادهای خدمات رسان اقدام به ارائه خدمات عمومی و تملّک املاك واقع در طرح معبر به طُرق مقتضی کرده اند، لذا بر این اساس ساکنین کوچه هاي فوق الاشاره هچ گونه مالکیّتی در عرصه معبر ندارند و علاوه بر آن با ایجاد راهبند در کوچه، کنترل دیگر کوچه های بن بست نیز میسور نبوده و عملاً امکان خدمات رسانی به موقع در هنگام بروز خطر مقدور نخواهد بود و جان همشهریان را در معرض تهدید قرار می دهد. خواهشمند است با لحاظ توضیحات موصوف، مراتب بررسی و امکان یا عدم امکان اجازه ایجاد راه بند، براي کوچه های بن بست بالاي دو الی سه خانوار که داراي کوچه اختصاصی نیست، جهت بهره برداري لازم به این شهرداری اعلام شود.

 پاسخ

معاون قضائی محترم رئیس کل دادگستري استان زنجان با سلام و دعاي خیر بازگشت به نامه شماره ۴/۳۲۲۲۵/۹۰۳۷ مورخ  ۱۳۹۸/۱۲/۵ به شماره ثبت وارده ۱۹۸۵ مورخ  ۱۳۹۸/۱۲/۶، در رابطه با استعلام شماره ۹۸/۱/۲۷۵۷۹/ص مورخ ۱۳۹۸/۶/۲ شهردار محترم زنجان نظریه مشورتی کمیسیون قوانین عمومی و بین الملل این اداره کل به شرح زیر اعلام می شود:

 «در فرض سؤال، چنانچه کوچه بن بست اختصاصی در مالکیت مالکان واحدها و ساختمان های آن کوچه باشد، مطابق مفهوم ماده ۲۴ قانون مدنی معبر عمومی محسوب نمی شود و در تملّک مالکان است.  تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداري ها مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدي، مؤید این معنی است، اما در هر صورت ایجاد مانع و راهبند توسط مالکان موصوف نباید مانع از انجام خدمات رسانی شهرداری از جمله در اجراي بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون مذکور شود.(+)   

 دکتر احمد رفیعی مدیرکل حقوقی قوه قضاییه

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام گذاشتن گلدان در طرفین درب ورودی منزلی که در بن بست واقع شده با هدف پیشگیری از پارک خودرو های غریبه در مقابل درب منزل چه حکمی دارد؟
    شهرداری اومده میگه معبر عمومیه باید خراب بشه !!!

    • سلام وقت بخیر
      با توجه به اینکه منزل شما در بن بست واقع شده مطابق ماده ۲۴ قانون مدنی فضای کوچه هم به شما تعلق دارد و اگر چند همسایه باشید به همه شما تعلق دارد و معبر عمومی محسوب نمی شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار