خانه قوانین و مقررات کیفری ماده ۴۰۶ قانون آئین دادرسی کیفری

ماده ۴۰۶ قانون آئین دادرسی کیفری

۰
ماده ۴۰۶ قانون آئین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده۴۰۶

 در تمام جرایم، به استثنای جرایمی که فقط جنبه حق‌ اللهی دارند، هرگاه متهم یا وکیل او در هیچ‌ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود یا لایحه دفاعیه نفرستاده باشد، دادگاه پس از رسیدگی، رأی غیابی صادر می‌کند. در این‌ صورت، چنانچه رأی دادگاه مبنی بر محکومیت متهم باشد، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ واقعی، قابل وا خواهی در همان دادگاه است و پس از انقضای مهلت وا خواهی برابر مقررات حسب مورد قابل تجدیدنظر یا فرجام است. مهلت وا خواهی برای اشخاص مقیم خارج از کشور، دو ماه است.

تبصره ۱- هرگاه متهم در جلسه رسیدگی حاضر و در فاصله تنفس یا هنگام دادرسی بدون عذر‌ موجه غائب شود، دادگاه رسیدگی را ادامه می‌دهد. در این‌ صورت حکمی که صادر می‌شود، حضوری است.

تبصره ۲- حکم غیابی که ظرف مهلت مقرر از آن وا خواهی نشود، پس از انقضای مهلت های وا خواهی و تجدیدنظر یا فرجام به اجراء گذاشته می شود. هرگاه حکم دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد، محکومٌ علیه می تواند ظرف بیست روز از تاریخ اطلاع، وا خواهی کند که در این صورت اجرای رأی، متوقف و متهم تحت الحفظ به همراه پرونده به دادگاه صادرکننده حکم اعزام می شود. این دادگاه در صورت اقتضاء نسبت به أخذ تأمین یا تجدیدنظر در تأمین قبلی اقدام می کند.

تبصره ۳- در جرایمی که فقط جنبه حق‌ اللهی دارند، هرگاه محتویات پرونده، مجرمیت متهم را اثبات نکند و تحقیق از متهم ضروری نباشد، دادگاه می‌تواند بدون حضور متهم، رأی بر برائت او صادر کند.

نطرات مشورتی

توضیحات ماده ۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری

نظرات مشورتی

نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۶۸۵ مورخه: ۱۳۹۹/۰۵/۲۱

استعلام:

با توجه به ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفري چنانچه در جرایم موضوع بند الف، ب، پ و ت ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفري متهم در دادگاه حاضر نشود و لایحه اي هم ارسال نکرده و وکیل نیز معرفی نکند و دادگاه در اجراي ماده ۳۸۴ این قانون براي متهم وکیل تسخیري انتخاب کند آیا راي صادره حضوري محسوب می شود یا غیابی؟

پاسخ:

 ظاهر عبارت « یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود » مذکور در ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفري مصوب ۱۳۹۲ حکایت از  «وکیل تعیینی» دارد یا در مواردي است که با عجز از تعیین وکیل و یا امتناع از معرفی وکیل، دادگاه براي متهم وکیل تسخیري تعیین کرده و متهم نیز حضور داشته است. در نتیجه در حالتی که متهم، متواري یا مجهول المکان باشد، نظر به این که اصولاً ارتباطی بین وکیل تسخیري و موکل وجود ندارد، رأي صادره غیابی محسوب شده و مطابق مقررات، هر زمانی که محکومٌ علیه رأي غیابی، از آن مطلع شود و به آن اعتراض کند، در همان دادگاه قابلیت وا خواهی دارد. (+)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار