خانه دادرسی مدنی ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی

‌ماده ۱۰۵ قانون آئین دادرسی مدنی

هر گاه یکی از اصحاب دعوا فوت نماید یا محجور شود یا سِمَت یکی از آنان که به‌ موجب آن سمت، داخل دادرسی شده زایل گردد‌، دادگاه رسیدگی را به طور موقت متوقف و مراتب را به‌ طرف دیگر اعلام می‌دارد. پس از تعیین جانشین و درخواست ذی‌نفع، جریان دادرسی ادامه‌ می‌یابد مگر این که فوت یا حَجر یا زوال سمت یکی از اصحاب دعوا تأثیری در دادرسی نسبت به دیگران نداشته باشد که در این‌ صورت دادرسی نسبت‌ به دیگران ادامه خواهد یافت.

پیش نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

  • در دعوای طلاق اگر یکی از طرفین فوت کند، دادرسی زائل می شود و دادگاه نمی تواند قرار توقیف دادرسی صادر نماید. اما در دعوای راجع به اصل زوجیت، اگر یکی از طرفین دعوا (زوج یا زوجه) فوت نماید، دادگاه باید قرار توقیف دادرسی صادر نماید. چرا که ممکن است با اثبات زوجیت امور مالی راجع به زوجیت و ارث بری آنها مطرح شود.
  • فوت خوانده در زمان تقدیم دادخواست، موجب صدور قرار توقیف دادرسی می شود اما اگر تجدید نظر خوانده در زمان تقدیم دادخواست تجدید نظر خواهی فوت نماید دادگاه قرار عدم استماع دعوا صادر می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار