خانه دادرسی مدنی ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

‌ماده ۱۰۷ 

استرداد دعوا و دادخواست به ترتیب زیر صورت می‌گیرد:

‌الف – خواهان می‌تواند تا اولین جلسه دادرسی، دادخواست خود را مسترد کند. در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌نماید.

ب – خواهان می‌تواند مادامی‌ که دادرسی تمام نشده دعوای خود را استرداد کند. در این صورت دادگاه قرار ردّ دعوا صادر می‌نماید.

ج – استرداد دعوا پس از ختم مذاکرات اصحاب دعوا در موردی ممکن است که یا خوانده راضی باشد و یا خواهان از دعوای خود به کلی‌ صرف‌ نظر کند. در این صورت دادگاه قرار سقوط دعوا صادر خواهد کرد.

توضیحات ماده:

  • مقطع «تا اولین جلسه دادرسی» را باید مقطعی دانست که از تقدیم دادخواست شروع شده و نخستین اقدام شخص ذی نفع در اولین جلسه دادرسی را نیز در بر می گیرد.
  • بدیهی است که پس از استرداد دادخواست و صدور قرار ابطال دادخواست هزینه دادرسی به هیچ  عنوان قابل استرداد نیست.
  • مهلت استرداد دادخواست: دادخواست از زمان تقدیم تا پاسخ خواهان به اولین خطابی که دادگاه در اولین جلسه به  او می کند قابل استرداد است. یعنی در این محدوده زمانی امکان استرداد دادخواست وجود دارد.
  • استرداد دادخواست باید در دادگاه مورد رسیدگی و صدور رای قرار گیرد. لذا در صورتی قابل رسیدگی است که دادخواست کامل باشد. بنابراین دادخواست ناقص، امکان رسیدگی را پیدا نمی کند و چنانچه توسط خواهان رفع نقص نشود همان نتیجه استرداد دادخواست را برای او خواهد داشت ونیازی نیست دادخواست را مسترد نماید. همچنین خواهان تا مقطع «تا اولین جلسه دادرسی» فرصت دارد تا دادخواست خود را مسترد نماید. پس از آن در صورت تمایل خواهان می تواند دعوای خود را مسترد نماید که در این صورت قرار رد دعوا صادر خواهد شد.
  • «ختم مذاکرات اصحاب دعوا» مقطعی است که تشکیل جلسه دادرسی دیگری لازم نباشد ولو اینکه دادگاه برای آماده نمودن پرونده جهت صدور رای قاطع، نیاز به اقداماتی از قبیل صدور قرار کارشناسی و … داشته باشد. بنابراین مقطع «ختم مذاکرات اصحاب دعوا» می تواند با مقطع «ختم دادرسی» یعنی مقطعی که دادگاه آماده صدور رای قاطع است، هم زمان نباشد. اگر بعد از ختم مذاکرات اصحاب دعوا دادگاه هیچ اقدام دیگری از قبیل صدور قرار کارشناسی، مطالبه اسناد از ادارات و … را لازم نداند و پرونده آماده صدور رای قاطع باشد مقطع «ختم مذاکرات اصحاب دعوا» و مقطع «ختم دادرسی» بر هم منطبق شده اند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار