خانه دادرسی مدنی ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

‌ماده ۱۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی

در صورتی که قرار تأمین اجرا گردد و خواهان به‌ موجب رأی قطعی محکوم به بطلان دعوا شود و یا حقی برای او به اثبات نرسد،‌ خوانده حق دارد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم قطعی، خسارتی را که از قرار تأمین به‌ او وارد شده است با تسلیم دلایل به دادگاه صادرکننده قرار مطالبه کند. مطالبه خسارت در این مورد بدون رعایت تشریفات آیین‌ دادرسی مدنی و پرداخت هزینه دادرسی صورت می‌گیرد. مفاد تقاضا به‌ طرف ابلاغ‌ می‌شود تا چنانچه دفاعی داشته باشد ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ با دلایل آن را عنوان نماید. دادگاه در وقت فوق‌العاده به‌ دلایل طرفین رسیدگی و رأی‌ مقتضی صادر می‌نماید. این رأی قطعی است. در صورتی که خوانده در مهلت مقرر مطالبه خسارت ننماید وجهی که بابت خسارت احتمالی سپرده شده‌ به درخواست خواهان به او مسترد می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. چرا اینقدر قوانین ناواضح است و هرکس یه نظری دارد؟شما حقوقدانان چرا پیگیر شفافیت مواد و قوانین نیستید؟ در مورد همین قانون ماده ۱۲۰ آیین د مدنی بعضیا میگویند مهلت ۲۰ روزه وجود دارد و خارج از این مدت شخص نمیتواند پیگیر خسارت ناشی از توقیف اموال باشد، بعضی دیگر میگویند این ۲۰ روز فقط صرفا برای طلب خسارت بدون تشریفات دادرسی و اداری است وگرنه حق طلب خسارت کماکان پابرجاست؟ ما کدوم رو قبول کنیم؟ شما حقوق دانان چرا از مراجع حقوقی طلب شفافیت نسبت به تک تک قوانین نمیکنید؟ میدانید چقدر مردم از این عدم شفافیت ها متضرر میشوند؟

    • قانون و در کل علوم انسانی مسایلی تفسیرپذیرند. و در واقع هر طور قانون وضع شود همچنان این خاصیت را داراست. ولی اگر می خواهید از روند دادگاه ها در مورد مسایلی خاص مطلع شوید به صورت ماهانه نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه منتشر می شوند و می توانید از آن ها استفاده کنید.

  2. سلام با درود به شما اگر امکان دارد به این سؤال پاسخ بفرمائید:
    در مورد ماده ۱۲۰ قانون آ .د.م اگر بخشی از دادخواست بموجب رأی قطعی وارد دانسته شود و در مورد بخشی دیگری از دادخواست رأی به بطلان دعوی صادر شود ، حکم اعمال ماده ۱۲۰ چگونه می شود آیا صورت می پذیرد یا اینکه اعمال ماده ۱۲۰ صرقآ در مواردی است که رأی به اطلان کلی دعوی صادر شده باشد . بر اساس چه دلائلی این استدلال صورت می پذیرد

    • با سلام
      ممنون از توجه شما
      به نظر می رسد اگر به واسطه اجرای تامین خواسته به شما ضرری وارد شده باشد و بعد از رسیدگی مشخص شود قسمتی از خواسته خواهان بی اساس مطرح شده است، اگر ارتباط مستقیم بین ضرر وارد شده به شما و خواسته بی مورد خواهان وجود داشته باشد، شما می توانید مطالبه خسارت نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار