خانه دادرسی مدنی ماده ۱۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۳۰

هرگاه شخص ثالثی در موضوع دادرسی اصحاب دعوای اصلی برای خود مستقلاً حقی قایل باشد و یا خود را در محق شدن یکی از‌ طرفین ذی‌نفع بداند، می‌تواند تا وقتی که ختم دادرسی اعلام نشده است، وارد دعوا گردد، چه‌ این‌ که رسیدگی در مرحله بدوی باشد یا در مرحله‌ تجدیدنظر. در این‌ صورت نامبرده باید دادخواست خود را به دادگاهی که دعوا در آنجا مطرح است تقدیم و در آن منظور خود را به طور صریح اعلان‌ نماید.

 

توضیحی کوتاه:

– با وجودی که مطابق نص ماده ۱۳۰ اشخاص ثالث تنها در مرحله نخستین و تجدید نظر می توانند وارد دعوا شوند، اما بر اساس اصول دادرسی ورود ثالث در مرحله واخواهی نیز امکان پذیر است.

– مستفاد از مواد ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۵، ۱۳۷ و ۱۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شرایط دادخواست‌های ورود ثالث و جلب ثالث مانند دعوای اصلی است؛ در نتیجه، چنانچه این دعاوی پس از صدور رأی بدوی و در مرحله تجدید نظرخواهی اقامه شود، رسیدگی به این دعاوی در دادگاه تجدید نظر مستلزم ارسال نسخه ثانی دادخواست‌های مذکور و ضمائم آن برای خواندگان و تعیین وقت رسیدگی و دعوت طرفین است و بدون تعیین وقت رسیدگی و دعوت طرفین، ورود در ماهیت و صدور رأی نسبت به دعاوی مذکور فاقد موقعیت قانونی است. (+)

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

توضیحات ماده:

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار