خانه دادرسی کیفری ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۵۱

 بازپرس می‌تواند در موارد ضروری،‌ برای کشف جرم و یا دستیابی به ادله وقوع جرم، حساب‌های بانکی اشخاص را با تأیید رئیس حوزه قضائی کنترل کند.

توضیحات ماده  ۱۵۱  قانون آئین دادرسی کیفری

  1. با وجود این که پاره ای از استادان حقوق معتقدند که جواز کنترل حساب بانکی اشخاص محدود به «متهم یا مظنون» است، اما از اطلاق ماده چنین معنایی استنباط نمی شود و به نظر می رسد مقام قضایی درصورت ضرورت مجاز به کنترل حساب بانکی افراد دیگر (ولو آنکه از اصحاب دعوا) نباشند می باشد.
  2. علی رغم اینکه در ابتدای ماده از بازپرس نام برده شده است اما به نظر می رسد که سایر مقامات قضایی نیز چنین اختیاری داشته باشند. به عنوان مثال اگر قاضی دادگاه در مواردی که پرونده مستقیما به دادگاه ارسال می شود این حق را داراست. بدیهی است این اقدام مطابق نص ماده باید با موافقت رئیس حوزه قضایی صورت پذیرد.
  3. کنترل حساب های بانکی در این ماده تعریف نشده است. اما به نظر می رسد تمامی اقداماتی که جزو اطلاعات شخصی صاحب حساب یا مشتری بانک محسوب می شود و بانک مربوطه در حالت عادی حق افشای آنها را ندارد شامل این مقرره می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار