خانه دادرسی مدنی ماده ۱۷۴قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۷۴قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۷۴قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۱۷۴ قانون آیین دادرسی مدنی

دادگاه در صورتی رأی به نفع خواهان می‌دهد که به‌طور مقتضی احراز کند خوانده، ملک متصرفی خواهان را عدواناً تصرف و یا‌ مزاحمت یا ممانعت از حق استفاده خواهان نموده است.
‌چنانچه قبل از صدور رأی، خواهان تقاضای صدور دستور موقت نماید و دادگاه دلایل وی را موجه تشخیص دهد، دستور جلوگیری از ایجاد آثار تصرف‌ و یا تکمیل اعیانی از قبیل احداث بنا یا غَرس اشجار یا کشت و زَرع یا از بین بردن آثار موجود و یا جلوگیری از ادامه مزاحمت و یا ممانعت از حق را در‌ مِلک مورد دعوا صادر خواهد کرد .
‌این دستور با صدور رأی به ردّ دعوا مرتفع می‌شود مگر این‌ که مرجع تجدیدنظر دستور مجددی در این خصوص صادر نماید.

پیش نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

  • دادگاه برای جلوگیری از ایجاد آثار تصرف قبل از صدور حکم می تواند از طریق صدور دستور موقت مانع اقدامات متصرف (خوانده) شود. اما باید توجه داشت با وجودی که قانونگذار از اصطلاح «دستور موقت» استفاده کرده است اما مراد «دستور موقت» به معنای اخص، یعنی دستور موقت موضوع مواد ۳۱۰ تا ۳۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی نیست.
  • بر خلاف دستور موقت به معنای اخص، این دستور موقت نیاز به سپردن تامین ندارد. صدور این دستور مستلزم تایید رئیس حوزه قضایی نیست و با صدور رای به رد دعوا (یعنی شکست خواهان در مرحله بدوی) مرتفع می شود.
  • دعاوی تصرف (تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق) مطابق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) تحت شرایطی جرم محسوب می شوند. بنابراین اگر شرایط دعوای کیفری فراهم باشد، می توان دعوای کیفری را علیه متصرف اقامه نمود، حتی اگر دعوای حقوقی با شکست مواجه شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار