خانه دادرسی مدنی ماده ۲۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۲۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۲۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۲۵ 

اگر اوراق و نوشته‌ها و مدارکی که باید اساس تطبیق قرار گیرد در یکی از ادارات یا شهرداری ها یا بانک ها یا مؤسساتی که با سرمایه دولت‌ تأسیس شده است موجود باشد، برابر مقررات ماده (۲۱۲) آنها را به‌ محل تطبیق می‌آورند. چنانچه آوردن آنها به‌ محل تطبیق ممکن نباشد و یا به‌ نظر‌ دادگاه مصلحت نباشد و یا دارنده آنها در شهر یا محل دیگری اقامت داشته باشد به‌ موجب قرار دادگاه می‌توان در محلی که نوشته‌ها، اوراق و مدارک‌ یاد شده قرار دارد، تطبیق به‌ عمل آورد.

 

توضیحات ماده:

  • اقدام دادگاه الزاماً باید در قالب «قرار» صورت گیرد. چنین قراری «قرار تطبیق» خوانده می شود که از جمله قرارهای اِعدای است.
  • قرارهای اعدادی چون مستقلا قابل شکایت نیستند به هیچ یک از اصحاب دعوا ابلاغ نمی شوند. البته  اصحاب دعوا  از صدور قرارهای اعدای آگاه می شوند، اما خود قرار به  آنها ابلاغ نمی شود. به عنوان مثال طرفی که باید هزینه کارشناسی را واریز نماید از طریق اخطاری که برای وی ارسال می شود از صدور قرار عملا آگاه می شود.
  • قرارهای اعدادی مشمول قاعده فراغ دادرس نمی شوند. از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار نیستند، دعوای اعلام بطلان و ابطال قرارهای اعدادی قابل استماع نیست اما مانند احکام دادگاه ها و مستند به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی سند رسمی محسوب می شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار