خانه دادرسی کیفری ماده ۲۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۳۴

 در صورت فوت کفیل یا وثیقه‏ گذار، قرار قبولی کفالت یا وثیقه منتفی است و متهم حسب مورد، باید نسبت به معرفی کفیل یا ایداع وثیقه جدید اقدام کند، مگر آنکه دستور أخذ وجه‏ الکفاله یا ضبط وثیقه صادر شده باشد.

توضیحات :

۱- پس از صدور قرار قبولی کفیل یا وثیقه، تعهداتی بر عهده کفیل و وثیقه گذار مستقر می شود که اصولا می توان آن ها را دو نوع اصلی و فرعی دانست. تعهد اصلی کفیل و وثیقه گذار، حاضر نمودن متهم نزد مرجع قضایی است و پرداخت وجه الکفاله یا سلب حق از مال مورد وثیقه، تعهدی فرعی برای تضمین اجرای تعهد اصلی است. تعهد اصلی کفیل و وثیقه گذار که با توجه به شناخت خود از متهم، متعهد به حاضر نمودن وی شده اند، تعهدی شخصی و غیر قابل انتقال است و باید از تحمیل آن بر وراث، که ممکن است هیچ آشنایی با او نداشته باشند، خودداری نمود. در این شرایط، با فوت کفیل یا وثیقه گذار باید قرار قبولی کفیل یا وثیقه را نیز منتفی تلقی نمود واز متهم خواست که برای آزادی خود، کفیل یا وثیقه دیگری معرفی نماید.

۲- در عین حال،باید توجه داشت که چنانچه اخطار یک ماهه برای حاضر نمودن متهم به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ واقعی شده و آن ها بدون عذر موجه از حاضر کردن متهم ظرف این مدت خودداری نموده باشند، تعهد فرعی نیز قطعی شده و قاعدتا باید از عهده اجرای آن برآیند. یعنی به طور منطقی، اگر این اشخاص بدون عذر موجه از حاضر نمودن متهم ظرف مهلت قانونی تخلف کرده، و بعد از آن فوت کنند، فوت آن ها نباید تاثیری در اجرای این تعهد فرعی که ماهیتا یک تعهد مالی است داشته باشد و تعهد مذکور به وراث منتقل می شود.

۳- از نکته شماره ۲ معلوم می شود که ملاک تشخیص انتقال تعهد مالی به وراث باید مقایسه تاریخ فوت با تاریخ انقضای مهلت یک ماهه از تاریخ ابلاغ واقعی باشد. با این حال، ماده فوق به ملاک مذکور انعطاف بیشتری بخشیده و مبنای تشخیص را تاریخ دستور دادستان مبنی بر اخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه و مقایسه آن با تاریخ فوت قرار داده است. بدین ترتیب، اگر قبل از اینکه دادستان دستور اخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه را بدهد، آن دو فوت کنند، قرار قبولی منتفی بوده و دیگر دادستان نمی تواند چنین دستوری بدهد و یا به وراث آن ها مراجعه نماید. اما اگر در زمان صدور دستور دادستان مبنی بر اخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه، آن دو زنده بوده و بعد از آن فوت نمایند، فوت آن ها تاثیری در اخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه نخواهد داشت.

۴ – در فرض اخیر، که کفیل یا وثیقه گذار بعد از صدور دستور دادستان مبنی بر اخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه فوت نموده اند، برای ورثه آن ها امکان تحویل متهم، تا پیش از اتمام عملیات اجزایی، و استفاده از امتیاز پیش بینی شده در ماده ۲۳۶ وجود دارد.

منبع : نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر علی خالقی

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام وتشکر از شما بزرگوار مادرم سند منزل را برای وثیقه برادرم گرو دادگاه کرج گذاشته وبرادرم اینک بیش از ۵ ساله تبرئه وآزاد شده واکنون مادرم فوت نموده چگونه وثیقه رو آزاد کنم

    • سلام و درود
      کافیه این مطلب را طی یک لایحه به اطلاع دادستان برسونید و تقاضای رفع بازداشت وثیقه را بکنید.

  2. سلام مادربزرگم سند خونش روبرای یک نفر درسال ۷۵وثیقه گذاشته الان مادر بزرگم فوت شده ونمیدونیم این طرف کی بوده که واسش سند گذاشته و تبرئه شده یا نه
    آیا میتوانیم به استناد این ماده سند رو آزاد کنیم

    • سلام
      وقت بخیر
      شما در اولین اقدام باید به اداره ثبت اسناد محل ملک مراجعه کنید و از اون طریق پیگیری کنید. در اداره ثبت مشخص میشه میشه ملک بازداشت هست یا نه و برای چه موضوعی بازداشت شده. بعید به نظر می رسه ملک شما بعد از این همه سال هنوز بازداشت باشه. چون به هر حال تکلیف اتهام مشخص شده است. با این حال شما باید از همین مسیری که عرض کردم پیگیری نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار