خانه قوانین و مقررات حقوقی ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:

الف – منزل مسکونی که عرفاً در شان محکوم‌ علیه در حالت اعسار او باشد.

ب – اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم‌‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.

ج – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌‌علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.

د – کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها.

هـ – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفل شان لازم است.

و – تلفن مورد نیاز مدیون.

ز – مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر این که پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عُسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

تبصره ۱ – چنانچه منزل مسکونی محکوم‌ علیه بیش از نیاز و شان عُرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارٌ الیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجراء کننده رای نباشد، به تقاضای محکوم‌ له به‌ وسیله مرجع اجراء کننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تادیه دیون محکوم‌ٌ علیه خواهد شد، مگر این که استیفای محکوم‌ٌ به، به طریق سهل‌ تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم‌ٌ علیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان‌ پذیر باشد که در این‌ صورت محکوم‌ به، از طُرُق مذکور استیفاء خواهد شد.

تبصره ۲ – چنانچه به حُکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند این که مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکوم‌ به از آن امکان‌ پذیر است مگر این که مُحرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.

 

توضیحی کوتاه:

– مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۹۴۷ مورخه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ مغازه جزو مستثنیات دین محسوب نمی شود.

– مطابق نظریه مشورتی شماره: ۷/۱۴۰۰/۳۴۱ اگر شخصی در منزلی که سهم الارث اوست سکونت داشته باشد، ولو به نحو مشاعی، نمی توان سهم الارث او را بابت طلب توقیف نمود.

– مطابق نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۶/۳۱۹۸ چنانچه منزل مسکونی محکوم‌علیه عرفاً در شأن وی و محل سکونت او باشد، جزو مستثنیات دین است گرچه وی فقط مالک دو دانگ آن باشد. مطابق نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۹۸۷ ساختمان در حال ساخت که تکمیل نشده است، منزل مسکونی تلقی نمی‌شود تا جزء مستثنیات دین باشد.

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

8 دیدگاه‌ها

  1. باسلام آیا طبق بند ه ماده ۲۴ نحوه ی اجرای محکومیت های مالی مرغداری جزء مستثنیات دین محسوب میشود؟

    • سلام
      وقت بخیر
      در خصوص این که مرغداری را می توان شامل مستثنیات دین به حساب آورد یا خیر نمی توان نظر صریحی داد. قدر متیقن این است که اگر مرغداری تنها محل کسب در آمد و اشتغال بدهکار باشد و مطابق با شان او نیز باشد نباید به عنوان بدهی توقیف شود. نظر مقام قضائی در این خصوص ملاک عمل است.

  2. با سلام
    وقتتون بخیر
    در صورت اجاره و رهن دادن خانه ای که جز مستثنیات دین میباشد و زوج نقل مکان کرده و در استان دیگری ساکن شده باشد، آیا این خانه از مستثنیات خارج می شود؟

    • سلام
      وقت شما هم بخیر
      اصولا در رویه قضائی خانه و سایر اموال زمانی مشمول مستثنیات می شوند که مورد استفاده شخص باشند. بنابراین بر فرض سوال خانه مستثنیات نیست.

  3. سلام.. قاضی پرونده اصلاً مستثنیات دین رو قبول نداره.. و تنها منزل بنده و خانواده ام رو توقیف و به مزایده گذاشته لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر

    • سلام
      منزل مسکونی در حد شأن شما جزو مستثنیات دین است و نمی تواند توقیف شود. جزئیات پرونده باید در جلسه حضوری بررسی شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار