خانه دادرسی کیفری ماده ۲۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری

 در صورتی که متهم یا وکیل وی برای أخذ آخرین دفاع احضار شود و هیچ یک از آنان بدون اعلام عذر موجه حضور نیابد، بدون أخذ آخرین دفاع، اتخاذ تصمیم می‌شود.

توضیحات ماده:

  • این ماده در قانون سابق وجود نداشت و همواره در خصوص این که اخذ آخرین دفاع حق متهم است یا تکلیف او  اختلاف نظر وجود داشت. به هر روی با وجود ماده ۲۶۳ قانون آئین دادرسی کیفری دیگر تردیدی وجود ندارد که اخذ آخرین دفاع از جمله حقوق متهم به حساب می آید که می تواند توسط او اسقاط شود.
  • بازپرس نباید در صورت امتناع متهم از حضور در دادسرا در پی صدور احضاریه، دستور جلب او را به منظور اخذ آخرین دفاع صادر نماید. تقاضای حاضر نمودن متهم از کفیل و وثیقه گذار نیز همین حکم را دارد. تخلف از این مقررات، مطابق ماده ۲۲۹ این قانون، مستوجب محکومیت انتظامی است.
  • الزامی به حضور شخص متهم برای اخذ آخرین دفاع وجود ندارد و وکیل او نیز می تواند برای ارائه آخرین دفاع به جای موکل حاضر شود. به عبارتی قید این عبارت در احضاریه «متهم باید شخصا برای اخذ آخرین دفاع حاضر شود» فاقد توجیه قانونی است.
  • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۱۴۴ موعد ۵ روزه ماده ۱۷۱ قانون آئین دادرسی کیفری در خصوص احضار متهم برای اخذ آخرین دفاع نیز باید رعایت شود.

پی نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار