خانه دادرسی مدنی ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

‌ماده ۳ 

قضات دادگاه ها موظفند موافق قوانین به دعاوی رسیدگی کرده، حکم مقتضی صادر و یا فصل خصومت نمایند. در صورتی که قوانین‌ موضوعه کامل یا صریح نبوده یا متعارض باشند یا اصلاً قانونی در قضیه مطروحه وجود نداشته باشد، با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر و‌ اصول حقوقی که مغایر با موازین شرعی نباشد، حکم قضیه را صادر نمایند و نمی‌توانند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین از رسیدگی‌ به دعوا و صدور حکم امتناع ورزند و الّا مستنکف از احقاق حق شناخته شده و به مجازات آن محکوم خواهند شد.

‌تبصره – چنانچه قاضی مجتهد باشد و قانون را خلاف شرع بداند پرونده به شعبه دیگری جهت رسیدگی ارجاع خواهد شد.

توضیحات ماده:

  • اصل ۱۶۷ قانون اساسی نیز بر تکلیف قضات در صدور رای بر اساس قوانین مدونه تاکید دارد.
  • اصل مزبور به همان اندازه که ظهور در بر تقدم قانون بر سایر موارد دارد، ظهور بر تقدم «منابع معتبر» بر «فتاوی معتبر» دارد. البته بر اساس ماده ۳ پس از همه این ها نوبت به «اصول حقوقی» می رسد که البته باید مغایر با موازین شرعی نباشد.
  • تکلیف مندرج در متن ماده شامل قضات مجتهد و غیر مجتهد می شود. بنابراین قاضی مجتهد اگر قانون را با نظر اجتهادی خود مغایر ببیند باید از رسیدگی به پرونده خودداری نماید و حق صدور رای خلاف قانون را ندارد. در این خصوص مناسب ترین اقدام، صدور «قرار  امتناع از رسیدگی» است.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام من و برادرم نسبت به اینکه پدرمان تعهد داده بود قائم مقام پدر بودیم به زندان افتادیم در صورتیکه از ماترک پدر چیزی هست که از ان کم کنند بابت بدهی پدر ایا قاضی اشتباه نکرده نسبت به زندانی کردن ما چون شخصا مرتکب خطا یا اشتباهی نشدیم که بخواهیم به زندان برویم .ممنون میشم راهنمای کنین

    • سلام
      من متوجه سوال شما نشدم. اگر نیاز به راهنمایی دارید لطفا توضیح بیشتری دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار