خانه مجازات اسلامی ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی

ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

 ماده ۶۱

 هرگاه محکوم در مدت آزادی مشروط بدون عذر موجه از دستور‌های دادگاه تبعیت نکند برای بار اول یک تا دو سال به مدت آزادی مشروط وی افزوده می‌شود. در صورت تکرار یا ارتکاب یکی از جرائم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت، علاوه بر مجازات جرم جدید، مدت باقیمانده محکومیت نیز به اجراء در می‌آید، در غیر این صورت آزادی او قطعی می‌شود.

نظریات مشورتی

توضیحات ماده ۶۱  قانون مجازات اسلامی 

نظریات مشورتی

ارتکاب جرم قابل گذشت در ایام آزادی مشروط و گذشت شاکی

نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۱۳۱۲  مورخه:۱۳۹۹/۰۹/۱۸

استعلام:

۱- در خصوص فردي حکم به آزادي مشروط صادر و در ایام آزادي مشروط مرتکب جرم دیگر از نوع تعزیري درجه پنج یا شش شده که قابل گذشت بوده و با اعلام گذشت شاکی پس از صدور حکم قطعی، پرونده منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب میشود. آیا صدور قرار موقوفی تعقیب موجبی براي از بین رفتن حکم آزادي مشروط وفق ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی است؟

۲ -در فرض دیگر، چنانچه دادگاه بدوي، حکم آزادي مشروط صادر کند و در پرونده اي و دادگاهی دیگر، متهم در ایام آزادي مشروط جرم تعزیري درجه پنج یا شش مرتکب شود که مغایر با اعطاي آزادي مشروط است لغو حکم آزادي مشروط با دادگاه بدوي اولی است یا دادگاه دوم که در آن متهم به ارتکاب جرم مغایر با آزادي مشروط محکوم شده است؟

 

پاسخ:

۱- اطلاق عبارت « تکرار یا ارتکاب یکی از جرایم عمدي موجب قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت» مذکور در ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ،جرایم تعزیري قابل گذشت را هم در بر می گیرد و لذا اعلام گذشت شاکی خصوصی و صدور قرار موقوفی تعقیب یا قرار موقوفی اجرا (حسب مورد) نسبت به آن جرم، تأثیري در حکم مذکور در ماده قانونی پیش گفته از نظر لغو آزادي مشروط ندارد. ضمناً فرض سؤال که گذشت شاکی خصوصی پس از صدور حکم قطعی اعلام شده است، از موارد صدور قرار موقوفی اجرا است و نه موقوفی تعقیب.

۲ -در مورد آزادي مشروط طبق راي وحدت رویه شماره ۷۳۱ مورخ ۱۳۹۲/۸/۲۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور مقررات مربوط به پیشنهاد آزادي مشروط ناظر به اجراي احکام قطعی و لازم الاجراء است و اظهار نظر قانونی در خصوص مورد هم علی الاصول با دادگاه صادر کننده حکم قطعی اعم از بدوي یا تجدید نظر خواهد بود؛ بنابراین اتخاذ تصمیم در خصوص لغو آزادي مشروط در صورت تخطی محکوم بر اساس ماده ۶۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ نیز به عهده دادگاه صادرکننده حکم آزادي مشروط خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار