خانه دادرسی کیفری ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۶۸

شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:

الف – نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی.

ب – موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم

پ – ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی

ت – ادلّه وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان

ث – مشخصات و نشانی مُشتکی‌عنه یا مظنون در صورت امکان

تبصره- قوه‌قضاییه مکلف است اوراق متحدالشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

توضیحات ماده  ۶۸ قانون آئین دادرسی کیفری

  1.  به نظر می رسد در حال حاضر و با توسعه فضای الکترونیک و اجباری بودن ثبت شکوائیه در سامانه ثنا، مفاد تبصره این ماده عملاً منسوخ باشد.
  2. تابعیت شاکی یا مدعی خصوصی یکی از مواردی است که در بند الف، درج آن در شکوائیه الزامی دانسته شده است. هر چند با وجود سامانه قضایی ثنا و الزام ثبت نام شهروندان در سامانه برای آغاز فرایند دادرسی این موضوع خود به خود در هنگام ثبت نام و درج کد ملی و امضاء مشخص می شود. یکی از دلایل اهمیت درج تابعیت در شکوائیه مربوط به صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به جرائم است که تفصیل آن در مواد ۱ تا ۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و سایر قوانین آمده است.
  3. در خصوص اهمیت تاریخ وقوع جرم که بند «ب» ماده ۶۸ به آن پرداخته است می توان به موضوع «مرور زمان» در جرائم اشاره کرد خصوصا با توجه به تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ که تغییرات زیادی در خصوص موضوع مرور زمان  ایجاد کرده است. همچنین در مواردی راجع به عطف بما سبق نشدن قوانین می تواند موثر باشد.  تصریح به محل وقوع جرم هم جهت تشخیص مرجع صالح به رسیدگی ضروری است. با توجه به این که اصولا دعوا در دادگاه مطرح شود که جرم در حوزه آن واقع شده است شاکی یا مدعی خصوصی باید محل وقوع جرم را در شکوائیه مشخص نماید.
  4.  مطابق نظریه شماره ۷/۹۳/۱۳۲۴ مورخ ۹۳/۶/۸ اداره حقوقی قوه قضاییه: «موارد ذکر شده در ماده ۶۸… مواردی است که برای تعقیب متهم، تحقیقات دادسرا، رسیدگی دادگاه ها و حتی دیوان عالی کشور ضروری است…{ولی} قانونگذار ضمانت اجرایی نیز برای برطرف کردن نواقص ماده ۶۸ ذکر نکرده و نمی توان به علت عدم تکمیل یک یا چند مورد از موارد مذکور در این ماده، شکواییه را بایگانی کرد یا نادیده گرفت.»

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار