خانه مجازات اسلامی ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده)

ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده)

ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده)

ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده)

هر کس به قصد اِضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌ توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل‌ قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌ غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

توضیحات ماده:

  • مطابق نظریه مشورتی شماره : ۷/۹۹/۲۹۴ منظور از جمله: «تصریحا یا تلویحا نسبت دهد» ناظر بر تصریح یا تلویح نسبت به شخصی است که جرم نشر اکاذیب نسب به وی صورت پذیرفته است نه اعمال آنها.

پی نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    در خصوص نظریه مشورتی ۷/۹۹/۲۹۴ امکانش هست تاریخش را به بنده بدهید تا بتوانم این نظریه را پیدا کنم یا اگر تصویری از آن در اختیار دارید برای بنده ارسال بفرمایید. سپاسگزارم

    • سلام
      اگر روی لینک نظریه مشورتی کلیک بفرمایید مستقیما به سایت اداره حقوقی و نظریه مشورتی مربوطه هدایت می شوید. با این حال در سایت اداره حقوقی تاریخ این نظریه ۱۱۳۱/۱۰/۱۲ درج شده که قطعا اشتباهه و به نظرم ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ باید صحیح باشه. با این حال برای استناد به این نظریه می تونید به شماره پرونده این نظریه ارجاع بدید: «شماره پرونده : ۹۹-۱۸۶/۱-۲۹۴ ک»

    • از قسمت اخیر ماده ۶۹۸ می توان استنباط کرد که نشر اکاذیت می تواند به نحو شفاهی هم صورت گیرد. اما تفسیر مضیق قوانین کیفری به نفع متهم اجازه چنین استنباطی را به ما نمی دهد. رویه قضائی هم بر این شیوه استوار شده است. (+)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار