خانه دادرسی مدنی ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

‌ماده ۹۸ 

خواهان می‌تواند خواسته خود را که در دادخواست تصریح کرده در تمام مراحل دادرسی کم کند ولی افزودن آن یا تغییر نحوه دعوا یا‌خواسته یا درخواست درصورتی ممکن است که با دعوای طرح شده مربوط بوده و منشأ واحدی داشته باشد و تا پایان اولین جلسه آن را به دادگاه اعلام‌ کرده باشد.

توضیحات ماده:

  • با وجود اطلاق جمله «… در تمام مراحل دادرسی…» در ماده فوق، کم کردن خواسته در مرحله فرجامی مجاز نیست. چرا که وظیفه دیوان عالی کشور در رسیدگی به درخواست فرجام را نمی توان «دادرسی» به معنای واقعی در نظر گرفت و استفاده قانون گذار از اصطلاح «مرحله فرجامی» در ماده ۴۹۴ قانون آیین دادرسی مدنی ناشی از مسامحه است.
  • مطابق ظاهر ماده ۹۸ تنها خواسته ای را می توان کاهش داد که در دادخواست تصریح شده است. با این وجود اگر خواسته بر اساس لایحه (بدون این که در دادخواست تصریح شده باشد)  به تجویز قسمت اخیر ماده ۹۸  افزایش یافته باشد را نیز در تمام مراحل دادرسی می توان کم کرد. به عبارتی جمله مفهوم مخالف ندارد.
  • افزایش خواسته نیازی به تقدیم دادخواست ندارد. بنابراین با اعلام در جلسه دادرسی یا ارسال لایحه انجام می شود. بدیهی است که تا حد خواسته افزایش یافته خواهان باید مابه التفاوت هزینه دادرسی را پرداخت نماید.
  • برای افزایش خواسته سه شرط لازم است: نخست: باید تا پایان اولین جلسه دادرسی اقدام نمود. دوم: مرتبط بودن قسمت افزایش یافته با دعوای مطروحه است. بنابراین اگر خواهان بابت اجرت المثل ملکی مبلغی را مطالبه کرده باشد نمی تواند با  افزایش خواسته مبلغی هم به عنوان اجرت المثل ملک دیگر خود از خوانده بخواهد.  سوم: منشاء قسمت افزایش یافته با منشاء دعوای مطروحه یکی باشد. به عنوان مثال اگر خواهان بابت اجرت المثل ملکی مبلغی را از خوانده مطالبه نموده است نمی تواند بابت خسارات وارده به ملک از طریق افزایش خواسته اقدام نماید. در این موارد چاره ای جز تقدیم دادخواست مجدد وجود ندارد.
  • «تغییر نحوه دعوا» نیز باید شرایط سه گانه ای که در بند بالا مطرح شد را داشته باشد. به عنوان مثال در دعوای تخلیه عین مستاجره که به سبب «تغییر شغل» مطرح شده خواهان می تواند تا پایان اولین جلسه دادرسی سبب تخلیه را برای مثال به «نیاز شخصی» تغییر  دهد.
  • مثالی برای تغییر خواسته: اگر کارفرما به استناد قراردادی  علیه پیمانکار اقامه دعوا نماید و الزام  او را به احداث بنایی که در قرارداد مندرج است از دادگاه بخواهد، تا پایان اولین جلسه دادرسی می تواند خواسته خود را به مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد تغییر دهد.

4.8/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار