خانه وکیل اراک وکیل مهریه در اراک

وکیل مهریه در اراک

وکیل مهریه در اراک

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

وکیل مهریه در اراک

در این مقاله تلاش می کنم تا در خصوص موضوع مهریه، به عنوان یکی از مهمترین و رایج ترین دعاوی خانواده مطالبی را به زبان ساده و قابل بیان نمایم.
تذکر: تمامی نکات حقوقی که در این نوشته و سایر نوشته های این وب سایت وجود دارند صرفا جهت آگاهی اولیه شما با مفاهیم یا اصطلاحات حقوق خانواده از قبیل مهریه، اجرت المثل، نفقه و … است. این آشنایی و آگاهی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مشاوره با وکیل دادگستری باشد. بنابراین اگر واقعا قصد طرح دعوا و پیگیری مسائل خود را به صورت قانونی دارید توصیه می شود که به یکی از وکلای دادگستری که مورد اعتماد شماست مراجعه نمایید.

وکیل مهریه در اراک

وقتی بانویی بعد از مدت ها سرگردانی و تردید در خصوص رابطه زناشویی خود نهایتاً تصمیم خود را قطعی می کند معمولاً به عنوان نخستین اقدام به گوگل مراجعه می کند و جمله «بهترین وکیل مهریه» یا «بهترین وکیل مهریه در اراک» را – البته اگر مقیم شهر اراک باشد- را جستجو می کند. چرا که احتمالا تمایلی ندارد موضوع محرمانه و خصوصی خود را با کسی دیگر در میان بگذارد.
اگر به دنبال بهترین وکیل اراک می گردید، باید خدمت شما عرض کنم که مجموعه وکلایی که با اینجانب در موضوع حقوق خانواده همکاری می کنند قریب به ۱۵ وکیل (اعم از وکلای خانم و آقا) هستند. وکلای مزبور از بهترین وکلای حقوق خانواده هستند که همگی دارای تجربه و تخصص کافی در حوزه حقوق خانواده و خصوصا مطالبه مهریه هستند و شما می توانید با خاطری آسوده پرونده حقوقی خود را به آنها واگذار نمایید.

وکیل مهریه اراک

بعد از توضیحات بالا در این قسمت تلاش می شود به صورت ساده و مختصر مراحل مطالبه مهریه از ابتدا تا انتها برای شما توضیح داده شود.
مطالبه مهریه از اجرای ثبت
در حال حاضر متاسفانه به تنها راه مطالبه مهریه از طریق تقاضای صدور اجراییه و مراجعه به اداره ثبت اسناد امکان پذیر است. به این معنی که اگر دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه تسلیم شود از پذیرش آن خودداری می کنند.
پس به عنوان اولین اقدام باید به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند ازدواج «محضرازدواج» مراجعه کنیم و از طریق آن اقدام به صدور اجراییه نماییم. اجراییه طرف مدت کوتاهی صادر و به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال می شود.
اگر زوج «شوهر» اموالی از قبیل اتومبیل یا خانه یا وجوه نقد در بانک داشته باشد به سرعت از طریق اداره ثبت توقیف می شود و پس از توقیف میتوان درخواست مزایده و فروش آن اموال را داشت. مگر اینکه زوج به نحو دیگری رضایت همسر خود را به دست آورد. در هر صورت پس از انجام مزایده و فروش اموال، زوجه می تواند به میزان طلب خود بابت مهریه از اموالی که در مزایده به فروش رفته برداشت کند.

وکیل مهریه در اراک

اما اگر مالی از زوج به دست نیاید، بعد از گذشت دو ماه می توان گواهی اداره ثبت مبنی بر اینکه مالی از زوج به دست نیامده را به دادگاه برد و دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم نمود.
در این حالت دادگاه وقت رسیدگی تعیین می نماید. زوجین در این جلسه شرکت می کنند و دادگاه پس از رسیدگی اصولا زوج «شوهر» را به پرداخت مهریه محکوم می نماید. در پاره ای موارد زوج برای رهایی از پرداخت مهریه ممکن است دست نوشته یا سندی را ارائه نماید تا ثابت کند که مثلا مهریه را پیش از این پرداخت کرده است یا زوجه مهریه خود را بخشیده است. اگر اسنادی که شوهر ارائه می کند از جهت اصالت و اعتبار، اسناد قابل قبولی باشند ممکن است دعوا با چالش و دشواری همراه شود. اما در بیشتر موارد این چنین نیست و شوهر خود در جلسه رسیدگی اقرار می کند که مهریه را پرداخت نکرده است.
نکته مهم:
«اگر در حین رسیدگی شوهر اقرار کرد که مهریه را پرداخت نکرده است، از دادگاه تقاضا کنید که اقرار او در صورتجلسه قید شود»
فایده این اقدام این است که رای دادگاه به واسطه اقرار بدهکار قطعی می شود و زوج نمی تواند بعد از صدور رای تقاضای تجدید نظر خواهی نماید. این مسئله از جهت صرفه جویی در زمان رسیدگی بسیار اهمیت دارد و بعضاً مشاهده می شود که پاره ای از همکاران جوان و کم تجربه از این موضوع غفلت می کنند و موجبات اطاله دادرسی و فرسایشی شدن دعوا را فراهم می کنند.
بهترین وکیل مهریه در اراک
بعد از صدور رای قطعی زوجه می تواند بلافاصله تقاضای صدور اجراییه نماید. بعد از صدور اجراییه، اگر شوهر بدهی خود به همسرش را نپردازد با توجه به اینکه مالی هم از او به دست نیامده زوجه می تواند تقاضای جلب شوهر خود را بنماید.
آیا بابت مهریه می توان شوهر را بازداشت کرد؟
سوال بالا یکی از پر تکرار ترین سوال های راجع به مطالبه مهریه است. متاسفانه در بسیاری از رسانه ها به دلایل سیاسی و به نحو غیر واقعی گفته شده است که در قبال مهریه مرد را بازداشت نمی کنند. اولین این موضوع دارای حالت های گوناگونی است و ثانیا اینکه در غالب موارد زن می تواند به واسطه عدم پرداخت مهریه شوهر خود را بازداشت کند.

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به
البته معمولا قبل از اینکه زوجه مبادرت به دریافت برگ جلب نماید شوهر دادخواست اعسار خود را تقدیم دادگاه می کند و مانع بازداشت می شود. به این معنی که شوهر در ضمن دادخواست اعسار خود و معرفی دو شاهد از دادگاه می خواهد با توجه به وضعیت مالی و عدم توانایی در پرداخت مهریه، بدهی او را تقسیط کنند.
دادگاه ضمن تعیین وقت و استماع اظهارات شهود نهایتا اگر عدم توانایی شوهر در پرداخت بدهی به صورت یکجا را احراز نماید حکم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی می دهد.
نحوه تقسیط هم بستگی به شرایط مالی شوهر دارد. به این صورت که می تواند حتی سالی یک سکه هم باشد.
بنابراین اگر شوهر شما مالی ندارد که توقیف شود سرنوشت مهریه شما نهایتا به تقسیط مهریه ختم خواهد شد که هر چند ماه یکبار می توان به اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه نمود سکه یا مبلغی که پرداخت شده را دریافت نمود.
آنچه در بالا آمد خلاصه ای از روند رسیدگی در دعوای مطالبه مهریه بود. با این حال اگر سوالی در ذهن شماست که احساس می کنید با مطالب بالا پاسخ آن را دریافت نکرده اید می توانید سوال خود را در قسمت پائین همین صفحه به صورت کامل و دقیق مطرح کنید.
همکاران من در سریعترین زمان ممکن و به صورت رایگان به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

سوالات پرتکرار مهریه

۱-ببخشید من شنیدم که مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه را نمیشه مطالبه کرد. این موضوع حقیقت داره؟

این موضوع نیاز به توضیح داره. ببینید اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه تعیین بشه هیچ اشکالی نداره و قانونی هم هست و اگر شوهر ثروتمند باشه میشه اون مهریه را ازش گرفت. اما اگر شوهر پول یا مالی نداشته باشه هر جوری شده باید تا ۱۱۰ سکه را به همسرش پرداخت کنه ولو به صورت اقساط سالی یک سکه. اگر این میزان را هم پرداخت نکنه میشه حکم جلب گرفت و او را بازداشت کرد. تنها ویژگی مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه اینه که اگر شوهر بعد از ۱۱۰ سکه که پرداخت کرد دیگه حاضر نشه اقساط را پرداخت کنه دیگه نمیشه اون را جلب و بازداشت کرد. فقط باید مالی از شوهر به دست آورد و مال را توقیف کرد. امیدوارم توضیحاتم مفید بوده باشه.

۲-من شوهرم پارسال فوت کرد. ۵۰۰ میلیون تومن تو حساب ش بود که بعد از انحصار وراثت بین همه وراث تقسیم شد یعنی پدر ومادرش ومن. الان متوجه شدم که من می تونستم بابت مهریه خودم همه اون پول را برداشت کنم؟ آیا الان راهی وجود داره که اون پول را از پدرشوهر و مادرشوهرم بگیرم؟

مهریه جزو دیون ممتاز محسوب می شود. به این معنی که بعد از فوت متوفی و از پیش از تقسیم ترکه باید مهریه همسر متوفی پرداخت شود و اگر بعد از آن مالی باقی ماند به سایر ورثه تعلق می گیرد که البته همسر هم جزو وراث محسوب می شود. در حال حاضر اگر پدر شوهر و مادر شوهر شما اگر حاضر به پرداخت آن مبلغ نیستند می توانید به طرفیت آنها دادخواست دهید و تمام آن را مطالبه نمایید.

رزرو وقت مشاوره ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
WhatsApp
4.5/5 - (110 امتیاز)

14 دیدگاه‌ها

  1. اقای وکیل ، شوهرم به من خیانت کرده و رفته یک زن صیغه کرده ، من میتوانم طلاق بگیرم و هم مهریه ازش بگیرم ، من یک بچه ۲ ساله هم دارم ، حضانت بچه ام میخوام ، لطفا کمکم کنید
    این اقا ، بعد اطلاع من ، زن را طلاق داده این باعث نمیشه که نشه طلاقم بگیرم . از سریق لینک هم وقت مشاوره گرفتم چطوری باید بیام خدمت شما

    • سلام
      ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر از موجبات ایجاد حق برای زن است که به دادگاه مراجعه کنه و تقاضای طلاق کنه. حضانت فرزند تا هفت سالگی با شماست. اگر همسر صیغه‌ای را رها کنه باز هم حق طلاق برای شما باقی است. مهریه هم در هر صورت به شما تعلق می‌گیرد.

  2. سلام
    ببخشید معذرت می‌خوام اگر بخوام مهریه ام را بدون وکیل بگیرم باید چکار کنم! چون من پول ندارم به وکیل بدم و می‌دونم که هزینه وکیل خیلی زیاد میشه

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل مهریه اراک
      اولین اقدام اینه که کد ثنا دریافت کنید از دفتر خدمات قضایی. بعد هم به دفتر ازدواج که عقد ازدواج در اون منعقد شده مراجعه کنید و درخواست اجراییه کنید. خیلی زود این اقدامات انجام میشه. بعد به اداره اجرای ثبت مراجعه می کنید. اونجا می تونید توقیف های سه‌گانه را بگیرید. یعنی اتومبیل و حساب های بانکی زوج و همچنین اموال غیر منقول توقیف میشه. اگر هم زوج اموالی نداشته باشه باید مجوز از اجرای ثبت بگیرید و پرونده ثبتی را مختومه کنید و به دادگاه مراجعه کنید

  3. مهریه من ۵۰۰ سکه بهار آزادی هست ، اینک میگن فقط ۱۱۴ سکه را میشه طبق قانون گرفت و مابقی را دادگاه حکم نمیده چطوریه ؟؟؟

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل مهریه در اراک
      خیر این طوری نیست و دادگاه زوج را به پرداخت کل مهریه محکوم خواهد کرد. اما اگر زوج توانایی پرداخت نداشته باشه دادگاه براش تقسیط می کنه. اگر قسط های مهریه را پرداخت نکنه میشه او را جلب و بازداشت کرد. اما اگر تا ١١٠ سکه را پرداخت کرده باشه دیگه امکان بازداشت هم وجود نداره و فقط باید مالی از او معرفی کرد.

  4. با سلام / من ماشین همسرم را برای مهریه توقیف کردم ولی اون رفته و گفته که ماشین جزو مستثنبات دین هست و برای کارش استفاده میکنه ، درخواست اون را دادگاه قبول میکنه ، شغل همسرم آشپزی هست ولی گاهی اسنپ هم کار میکرد و همان را بهانه کرده

    • سلام
      با تشکر از توجه شما به مقاله وکیل مهریه در اراک
      اصولاً اتومبیل جزو مستثنیات دین به حساب نمی آید مگر اینکه زوج اثبات کند محل درآمد او از طریق اتومبیل انجام می‌شود. با این حال با توجه به توضیحات شما که گفتید شغل ایشان آشپزی است اتومبیل ایشون جزو مستثنیات دین به حساب نمیاد

  5. سلام ؛ جناب وکیل مهریه مادر من وجه نقد به مبلغ ۲۵ هزار تومان در سال ۱۳۴۵ هست ؛ الان ایشان بخواهند مهریه شان بگیریند؛ تقریبا چقدر میشه ؟ نحوه محاسبه مهریه وجه نقد چطوریه ) متشکر (

    • سلام
      بر اساس نرخ شاخص بانک مرکزی تا سال ۱۴۰۰ مهریه مادر شما مبلغ ۱۴۳ میلیون تومان میشه. نحوه محاسبه با بانک مرکزی است و بر اساس نرخ تورم.

  6. سلام ؛ مهریه من ۳۱۴ سکه بهار ازادی هست ولی شوهرم این مقدار اموال و خانه نداره که بخوام توقیف کنه ولی کلی سهام تو بورس داره ؛ سهام های بورسش میتوانم توقیف کن برای مهریه ام ؟

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل مهریه اراک
      بله هر مالی که امکان شناسایی داشته باشه قابل توقیف هست و شما میتوانید بابت مهریه اقدام قانونی انجام بدین

  7. یک سئوالی دارم. من با وکالت خرید خودرویی را از برادرم خریداری کردم. برگه سبز و پلاک را با مراجعه به تعویض پلاک به نام خودم کردم. ولی سند هنوز به نام برادرم است. اگر همسرم مهریه را به اجرا بگذارد، خوردرو توقیف می شود یا خیر

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله وکیل مهریه اراک
      اصولا از نظر قانون مالک اتومبیل شخصی است که سند مالکیت به نام او صادر شده است. با این حال این موضوع اختلافی است و متاسفانه هنوز رویه واحدی اتخاذ نشده است. در هر صورت احتیاط حکم می کند که اگر شما بدهکار کسی هستید و تنها برگ سبز و پلاک متعلق به شماست، نسبت به انتقال پلاک و برگ سبز نیز اقدام نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار