خانه قوانین و مقررات کیفری ماده ۱ قانون اجرای احکام مدنی

ماده ۱ قانون اجرای احکام مدنی

۰
ماده ۱ قانون اجرای احکام مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

 ماده ۱

 «هیچ حکمی از احکام دادگاه‌ های دادگستری به ‌موقع اجرا گذارده نمی‌ شود مگر اینکه قطعی شده یا قرار اجرای موقت آن در مواردی‌ که قانون معین می ‌کند صادر شده باشد.»

توضیحات ماده:

 نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۶۵۲   مورخ:  ۱۳۹۹/۰۵/۲۹

استعلام:

به موجب حکم دادگاه بدوي، خوانده محکوم به پرداخت وجه شده  و دادخواست تجدید نظرخواهی در دفتر مربوطه ثبت شده است، اما به لحاظ امحاء پرونده، نتیجه تجدید نظرخواهی مشخص نمی گردد، خواهشمند است اعلام فرمایند با این وصف آیا حکم بدوی قابل اجرا است یا نه؟

  پاسخ:

با توجه به اینکه در فرض سؤال برابر سوابق مندرج در دفتر دادگاه نخستین، محکوم علیه دادنامه بدوي نسبت به آن تجدید نظرخواهی کرده است و با تقدیم دادخواست تجدیدنظر تا حصول نتیجه، دادنامه بدوي قطعی تلقی نمی شود و از سوی دیگر امحاء پرونده هاي قضایی بعد از انقضاي مدت زمان قابل توجهی از مختومه شدن پرونده انجام می گیرد و عدم درخواست اجراییه در چنین مدتی ظهور در آن دارد که دادنامه بدوي قطعیت نیافته است، بنابراین با لحاظ ماده یک قانون اجراي احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ در فرض سؤال امکان صدور اجراییه بر مبناي دادنامه دادگاه بدوي وجود ندارد.(+)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار