خانه دادرسی کیفری ماده ۱۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۱۹

 هرگاه تحقیق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاینه محل، بازرسی از منازل و اماکن و اشیاء، جمع ‏آوری آلات جرم و به طور کلی هر اقدام دیگری خارج از حوزه قضایی محل مأموریت بازپرس لازم شود، وی با صدور قرار نیابت قضایی مطابق مقررات قانونی و ارسال اصل یا تصویر اوراق مورد نیاز پرونده و تصریح موارد، انجام آنها را از بازپرس محل، تقاضا می‌کند. این بازپرس در حدود مفاد نیابت اعطائی، موضوع نیابت را انجام می‌دهد و اوراق تنظیمی را پس از امضاء به همراه سایر مدارک به دست آمده نزد مرجع نیابت‌ دهنده می ‏فرستد و در صورتی که اجرای تمام یا بخشی از مفاد نیابت، مربوط به حوزه قضایی دیگری باشد، اوراق را برای اجرای نیابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نیابت‌ دهنده اعلام می‌دارد.

تبصره ۱-‌ انجام نیابت قضایی در حوزه قضایی بخش به‌ عهده رییس یا دادرس علی‏ البدل دادگاه آن محل است.

تبصره ۲- در مواردی که اقرار متهم و یا شهادت شاهد و یا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأی دادگاه ‌باشد، استماع آن توسط قاضی صادرکننده رأی الزامی است.

توضیحات ماده  ۱۱۹ قانون آئین دادرسی کیفری

  1. چنانچه انجام نیابت در حوزه قضایی کشور ایران واقع نشده باشد مشمول حکم ماده ۱۱۹ نمی شود. در این حالت اصولا باید مطابق توافق نامه های بین المللی عمل نمود. به عنوان نمونه می توان به موافقتنامه همکاری قضایی در زمینه های حقوقی، بازرگانی، کیفری، احوال شخصیه، استرداد مجرمان و انتقال محکومان به زندان و تصفیه ترکه ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه که به تصویب مجلس، و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است، اشاره نمود.
  2. پس از انجام تحقیقاتی که مرجع مُعطی نیابت در قرار خود به آنها اشاره کرده، بازپرسی که تحقیقات را مطابق قرار نیابت انجام داده است گزارش خود را به مرجع اصلی ارسال می نماید و تصمیم نهایی با بازپرس معطی نیابت است.
  3. تمام حقوق دفاعی متهم در تمام مراجع اعم از مرجعی که به نیابت انجام وظیفه می نماید یا مرجعی که نیابت داده است باید رعایت شود و بدیهی است که نیازی به تصریح  این حقوق در قرار نیابت وجود ندارد. بنابراین همراه داشتن وکیل که یکی از حقوقی اولیه متهم است را نمی توان در مرجعی که به نیابت انجام وظیفه می نماید نادیده گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار