خانه دادرسی کیفری ماده ۱۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۲۵

 معاینه محل و تحقیق محلی توسط بازپرس و یا به دستور او توسط ضابط دادگستری انجام می‌شود. هنگام معاینه محل، اشخاصی که در امر کیفری شرکت دارند می‌توانند حاضر شوند، اما عدم حضور آنان، مانع از انجام معاینه نیست.

تبصره – هرگاه حضور متهم یا سایر اشخاصی که در امر کیفری شرکت دارند در هنگام معاینه محل ضروری باشد، مکلفند به دستور بازپرس در محل حاضر شوند.

توضیحات ماده  ۱۲۵ قانون آئین دادرسی کیفری

  1. مطابق ماده ۱۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری این حق به اشخاصی که در امر کیفری شرکت دارند داده شده که در هنگام معاینه محلی حضور داشته باشند. اما این که چه کسانی در امر کیفری شرکت دارند؟ به نظر می رسد این افراد را می توان مصداق ماده فوق دانست: شاکی، متهم یا متهمان پرونده، وکلای شاکی یا متهمان، کارشناسی که در پرونده دخالت دارد، شاهد و مطلع.
  2. صدور قرار تحقیق و معاینه محل صرفا به تشخیص بازپرس منوط شده است و تابع هیج امر دیگری نیست. بنابراین نمی توان محدودیت هایی که قانون گذار در ماده ۹۸ این قانون در مورد تحقیقات محلی در خصوص جرائم موضوع ماده ۳۰۲ و غیر آن در نظر گرفته را به موضوع تحقیق و معاینه محلی سرایت داد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار