خانه دادرسی کیفری ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۹۸

بازپرس باید شخصاً تحقیقات و اقدامات لازم را به‌ منظور جمع‏ آوری ادلّه وقوع جرم به‌عمل آورد، ولی می‌تواند در غیر جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون، تفتیش، تحقیق از شهود و مطلعان، جمع آوری اطلاعات و ادله وقوع جرم و یا هر اقدام قانونی دیگری را که برای کشف جرم لازم بداند، پس از دادن تعلیمات لازم به ضابطان دادگستری ارجاع دهد که در این‌ صورت، ضمن نظارت، چنانچه تکمیل آنها را لازم بداند، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

تبصره – در بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون نیز بازپرس می تواند با همکاری ضابطان دادگستری تحقیقات لازم را انجام دهد.

توضیحات ماده  ۹۸ قانون آئین دادرسی کیفری

  1. این ماده را می توان به نوعی تکمیل کننده ماده ۹۲ همین قانون در نظر گرفت. در ماده ۹۲ نیز قانونگذار در مقام تفکیک مقام تعقیب و مقام تحقیق برآمده و تحقیقات مقدماتی تمام جرائم را بر عهده بازپرس نهاده است. با این حال استثنائاً بازپرس می تواند در غیر جرائم مندرج در بندهای الف، ب، پ و ت ماده ۳۰۲ این قانون این وظیفه (تحقیق و تفتیش و…) را به ظابطان دادگستری محول نماید. مشروط بر اینکه تعلیمات لازم را به  آنها داده باشد.
  2. علیرغم اینکه در جرائم مندرج در بندهای الف، ب، پ و ت ماده ۳۰۲ این قانون، بازپرس حق ارجاع تحقیقات مقدماتی به ظابطان را ندارد، اما به نظر در ماده ۱۲۵ قانون آئین دادرسی کیفری این استثناء نیز نادیده گرفته شده و از اطلاق ماده می توان نتیجه گرفت که ظابطان در تمامی جرائم آن ماده می توانند تحقیقات مقدماتی را انجام دهند. همچنین به عکس در ماده بعدی یعنی ماده ۱۲۶ بازپرس در مواردی مکلف است شخصا در محل جرم حضور یابد. به عنوان مثال اگر موضوع تحقیقات محلی معاینه جسد باشد. در مواردی هم قانون گذار ارجاع تحقیقات مقدماتی به ظابطان را ممنوع اعلام کرده است که به عنوان نمونه می توان به تبصره یک ماده ۲۸۵ قانون آئین دادرسی مراجعه نمود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار