خانه دادرسی کیفری ماده ۲۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۰۵

 در صورتی‌که شاهد یا مطلع از نیروهای مسلح باشد، باید حداقل بیست و چهار ساعت پیش از تحقیق یا جلسه محاکمه از طریق فرمانده یا رییس او دعوت شود. فرمانده یا رییس مربوط مکلف است پس از وصول دستور مقام قضایی، شخص احضار شده را در موقع مقرر بفرستد.

توضیحات :

۱- در خصوص نحوه احضار فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح، باید به «دستورالعمل نحوه احضار و جلب فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح» مراجعه نمود که توسط فرمانده کل قوا در تاریخ ۱۳۸۴/۰۹/۰۱  تصویب و ابلاغ شده است. در خصوص احضار و جلب فرماندهان و مسئولان نظامی مطابق تبصره ۱ ماده ۵ دستور العمل فوق ممکن است که فرمانده کل قوا با احضار فرمانده موافقت ننمایند. در این صورت می توان وکیل فرمانده را به دادگاه معرفی نمود. در این تبصره می خوانیم: «درمواردی که مقام معظم فرماندهی کل قوا با احضار یا جلب موافقت ننمایند، از طریق دیگر مانند مکاتبه یا اعزام وکیل متهم، به پرونده رسیدگی خواهد شد و درمواردی که تدبیر معظم له ترک تعقیب باشد، حسب مورد ابلاغ خواهد شد و درمواردی که بنا به تشخیص رئیس سازمان قضایی احضار یا جلب ضروری نباشد پیشنهاد عفو یا ترک تعقیب به محضر مقام معظم فرماندهی کل قوا تقدیم خواهد شد.»

۲- مقررات مندرج در ماده ۲۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری اصولا به دلیل اهمیت خاصی است که قانونگذار برای نیروهای مسلح قرارداده است. به نظر می رسد در غالب کشورها مقررات مشابهی در این خصوص وجود داشته باشد.

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار