خانه دادرسی کیفری ماده ۲۲۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۲۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۲۳ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۲۳

بازپرس در مورد قبول وثیقه یا کفالت، قرار صادر می‌نماید و پس از امضاء کفیل یا وثیقه‏ گذار، خود نیز آن را امضاء می‌کند و با درخواست کفیل یا وثیقه‏ گذار، تصویر قرار را به آنان می‌دهد.

توضیحات :

بازپرس زمانی قرار قبولی کفالت یا وثیقه را صادر می‌نماید که وثیقه گذار یا کفیل به صورت کتبی آمادگی خود را اعلام کرده باشند. با این همه قانونگذار مقرر نموده است که پس از صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه و امضای آن توسط بازپرس کفیل و وثیقه گذار نیز باید قرار مزبور را امضا نمایند. 

البته ایرادی که به این شیوه وارد است این است که در مواردی که متهم خود وثیقه گذار است و به دلیل طولانی شدن فرآیند ارزیابی وثیقه در بازداشت موقت به سر می برد برای اجرای این مقرره قانونی متهم باید به صورت تحت الحفظ از بازداشتگاه به دادسرا منتقل شود و ذیل قرار قبولی وثیقه را امضا نماید. بدیهی است پس از امضای قرار قبولی وثیقه توسط متهم که در بازداشت موقت به سر می برده است نمی‌توان متهم را در همان لحظه آزاد نمود بلکه آزادی متهم منوط به مراجعه مجدد به زندان و ارائه نامه آزادی به رئیس زندان است.

با توجه به قسمت اخیر ماده فوق به نظر می رسد که ضرورتی به ابلاغ قرار قبولی کفیل یا قرار قبولی وثیقه وجود ندارد بلکه اگر کفیل یا وثیقه گذار نیاز به این قرار  باشند می توانند تقاضای تسلیم تصویر قرار را از دادستان بنمایند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار