خانه دادرسی کیفری ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۸ قانون آئین دادرسی کیفری

 رسیدگی به اعتراض شخص بازداشت شده، در کمیسیون ملی جبران خسارت متشکل از رییس دیوان‌عالی کشور یا یکی از معاونان وی و دو نفر از قضات دیوان‌عالی کشور به انتخاب رییس قوه قضاییه به‌عمل می‌آید. رأی کمیسیون قطعی است.

پیش نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

 توضیحات :(نظریه مشورتی)

تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۰۶/۱۷

شماره نظریه : ۷/۹۹/۶۹۱

شماره پرونده : ۹۹-۶۲-۶۹۱ ع

استعلام :

با توجه به تصویب آیین‌نامه شیوه رسیدگی و اجرای آرای کمیسیون‌های استانی و ملی جبران خسارت ناشی از بازداشت موضوع ماده ۲۶۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۵/۱۰/۱ ریاست محترم قوه قضاییه: ۱- با توجه به این که وفق بند «پ» ماده ۸ آیین‌نامه مذکور یکی از موارد لازم که باید در درخواست جبران خسارت قید شود میزان و نوع خسارت وارده است: اولاً، آیا از باب هزینه دادرسی باید این دعوی را مالی تلقی و بر اساس میزان خواسته هزینه دادرسی وصول شود یا این که بر اساس بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه تحت عنوان سایر دعاوی لحاظ و بر آن اساس هزینه دادرسی وصول شود؟ ثایناً، شیوه محاسبه میزان خسارت مادی چگونه است؟ آیا بر اساس روزانه چهارصد ریال محاسبه می‌شود یا مستلزم ارجاع به کارشناسی است یا به شیوه دیگری محاسبه می شود؟ ۲- با توجه به ماده ۲۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌نامه اجرایی فوق خسارت معنوی و منافع ممکن الحصول ناشی از بازداشت، قابل مطالبه در کمیسیون استانی جبران خسارت است؟ در صورت مثبت بودن، پاسخ شیوه احتساب این دو از سوی کمیسیون چگونه است؟

پاسخ :

۱- الف – با توجه به این که کمیسیون های موضوع مواد ۲۵۷ و ۲۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ دادگاه تلقی نمی شود و رسیدگی این کمیسیون ها نیز برابر آیین نامه «شیوه رسیدگی و اجرای آراء کمیسیون های استانی و ملی جـبران خسـارت ناشـی از بازداشـت» مصـوب ۱۳۹۵/۱۰/۱ ریاسـت محترم قوه قضاییه موضوع ماده ۲۶۱ قانون یاد شده انجام می گیرد، تقاضای رسیدگی از کمیسیون های مذکور مستلزم تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی نیست. ۱- ب – محاسبه خسارت مادی در کمیسیون های مذکور وفق آیین نامه یاد شده انجام می گیرد و در مقررات به ازای هر روز بازداشت مبلغ معینی به عنوان خسارت پیش بینی نشده است؛ لذا کمیسیون مذکور با لحاظ شغل مدعی خسارت و دیگر اوضاع و احوال قضیه میزان خسارت را تعیین میکند. ۲- با توجه به ارجاع خسارت موضوع ماده ۲۵۵ یاد شده به ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در خصوص انواع خسارت و شیوه های جبران آن، خسارات و معیارهای مقرر در ماده ۱۴ مذکور و تبصره های آن ملاک عمل کمیسیون قرار می گیرد.+

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار